نخست‌وزیر طالبان جان‌باختن رئیسی را تسلیت گفت

در ادامه واکنش‌ها و ابراز غم‌شریکی به جان‌باختن ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهور ایران و همراهانش، نخست‌وزیر طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای وقوع این رویداد را به ایران تسلیت گفته‌ است.

ارگ که تحت کنترل طالبان است امروز دوشنبه، ۳۱ ثور با نشر اعلامیه‌ای جان‌باختن ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهور، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران و سایر همراهان او را به ایران تسلیت گفت.

در اعلامیه نخست‌وزیر طالبان آمده: «با تأسف فراوان آگاهی یافتیم که در حادثه سقوط هلی‌کوبتر، رییس جمهور، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز حجة الاسلام آل هاشم، و هیات همراه‌شان جان‌های‌شان‌ را از دست دادند. ‏امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها به خاطر این رویداد المناک عمیقا غمگین و متاثر می‌باشند.»

نخست‌وزیر طالبان افزوده: «ما با جمهوری اسلامی و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می‌دانیم و مراتب تسلیت خود را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت  و حکومت ایران تقدیم می‌نماییم، در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و به خانواده‌های‌شان استدعای صبر می‌نماییم.»

پیشتر عبدالله عبدالله؛ رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با نشر پیامی در ایکس جان‌باختن ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهور ایران و همراهانش در سقوط چرخبال را به مردم و دولت ایران تسلیت گفت.

او همچنین گفت: «مراتب غم‌شریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم.»

در همین حال، مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز گفته: «ما از این حادثه تلخ ناراحتیم، از درگاه خداوند متعال برای جناب رئیسی و هیات همراه ایشان طلب مغفرت و مغفرت می‌کنیم و این مصیبت وارده را به خانواده محترم ایشان، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت عرض می‌نماییم.»

او افزوده: «در این غم در کنار برادر و کشور دوست خود می‌ایستیم.»

ولادیمیر پوتین؛ رییس‌ جمهور روسیه هم خطاب به آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران مرگ سید ابراهیم رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت.

او رئیسی را «سیاستمداری برجسته» خواند که از «احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور» برخوردار بود.

پوتین افزوده: «او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهای‌مان داشت.»

از سوی دیگر، پاکستان ضمن ابراز غم‌شریکی امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

حزب‌الله لبنان و حشد شعبی عراق هم در پیام‌هایی جداگانه، مرگ سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند.

حشدالشعبی عراق همراه با پیام تسلیت، تصویری مشترک از رئیسی همراه با قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر کرده است.

مطالب مرتبط