دستور بازداشت بین‌المللی، خشم نتانیاهو را برانگیخت

صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر رژیم اسراییل به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در غزه از سوی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خشم او را برانگیخت.

بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در واکنش به درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر صدور قرار بازداشت برای او و یحیی سنوار؛ رهبر حماس، ضمن محکوم کردن این درخواست و ابراز انزجار نسبت به آن، گفته این نهاد بین‌المللی نمی‌بایست «اسرائیل دموکراتیک» را با کسانی که به گفته او «عاملان قتل عام» هستند همسان می‌دانست.

موضع نخست وزیر اسرائیل که عصر دوشنبه با خشم آن را بیان کرد همسو با اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکاست که در واکنش به درخواست دادستان دیوان کیفی بین‌المللی گفته بود هیچ قیاسی میان اسرائیل و حماس قابل تصور نیست.

روز گذشته دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) خواستار صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل و یحیی سنوار؛ رهبر حماس به اتهام جنایت جنگی شد.

کریم خان گفت که «ادله قابل قبولی وجود دارد که بپذیریم هر دو طرف مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت» دستکم از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد هستند.

دادستان همچنین برای یوآو گالانت؛ وزیر دفاع اسرائیل و اسماعیل هنیه؛ رهبر سیاسی حماس، به همراه محمد ضیف از فرمانده نظامی حماس نیز خواستار صدور قرار بازداشت شد.

دیوان کیفری بین‌المللی در سه سال گذشته درباره اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی و اخیرا درباره عملیات حماس مشغول تحقیق بوده است.

اسرائیل و امریکا هیچ کدام عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیستند؛ نهادی بین‌المللی که در سال ۲۰۰۲ با هدف کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت در جهان کار خود را در شهر لاهه آغاز کرد.

بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر اسرائیل در واکنش گفت که این «افتضاحی در ابعاد تاریخی است.»

او گفت: «باید بشنوید تا باورتان بشود. دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه در حال بررسی صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد دولت و ارتش اسرائیل به عنوان جنایتکار جنگی است.»

به گفته آقای نتانیاهو، «اسرائیل حتی در حوزه صلاحیت قضائی این دادگاه قرار نمی‌گیرد و دارای یک سیستم حقوقی مستقل است که به‌شدت همه موارد نقض قانون را بررسی می کند.»

او افزود: «این اولین‌باری است که کشوری دموکراتیک که بر اساس قوانین جنگ برای بقایش می‌جنگد، خود متهم به جنایات جنگی می‌شود.»

آقای نتانیاهو همچنین گفت: «این تلاشی برای از کار انداختن توانایی اسرائیل برای دفاع از خود است» و در ادامه گفت اسرائیل «تا نابودی توانایی نظامی و حکومت حماس پیش خواهد رفت و همه گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد.»

سامی ابوزهری؛ مقام ارشد حماس با انتقاد از این تصمیم گفت این «جلاد را با قربانی برابر گرفتن است» و اسرائیل را به ادامه جنگ در غزه «تشویق می‌کند.»

واصل ابو یوسف؛ عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) با دفاع از حق فلسطینی‌ها برای «دفاع از خود» گفت دیوان کیفری بین‌المللی موظف است «حکم بازداشت مقامات اسرائیلی را که دست به نسل‌کشی در نوار غزه زدند را صادر کند.»

در ادامه واکنش‌ها، بنی گانتس از وزرای کابینه جنگی اسرائیل هم تصمیم دادستان را محکوم کرد. او در اکس مقایسه اسرائیل و حماس را «تحریف عمیق عدالت و ورشکستگی اخلاقی آشکار» دانست.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی اما می‌گوید «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از گرسنگی به عنوان روش جنگ با غیرنظامیان استفاده شده است.»

دادستان همچنین برای سه تن از رهبران حماس به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در ارتباط با حملات هفتم اکتبر در اسرائیل درخواست حکم بازداشت کرده است.

او این تصمیم را «نتیجه یک تحقیق مستقل و بی طرف» توصیف کرد.

اکنون قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید تصمیمشان را درباره درخواست دادستان صادر کنند.

مشخص نیست این تصمیم چه مدت به طول خواهد کشید. اتخاذ این تصمیمات گاهی بین هفته‌ها و گاهی تا ماه‌ها به طول می‌انجامد.

مطالب مرتبط