امریکا فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را از سر می‌گیرد

رسانه‌های بریتانیایی گزارش داده‌اند که امریکا قصد دارد ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را لغو کند و از این طریق راه برای ازسرگیری فروش این تسلیحات به ریاض باز شود.

روزنامه فایننشال تایمز امروز یکشنبه، 26 می در گزارشی از قول منابع آگاه نوشته که انتظار می‌رود امریکا در هفته‌های آینده ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را «لغو» ‌کند.

یک منبع آگاه به این روزنامه بریتانیایی گفته است دولت جو بایدن پیشتر به اطلاع عربستان رسانده که برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی این کشور آماده می‌شود.

دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ بلافاصله بعد از روی کار آمدن، موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه حملات ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن و تلفات سنگین غیرنظامیان، همچنین قتل جمال خاشقچی؛ روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان، در قنسولگری ریاض در استانبول در سال ۲۰۱۸ اتخاذ کرد.

یکی از اقدامات سخت‌گیرانه دولت جو بایدن، اعمال محدودیت فروش برخی تسلیحات به عربستان بود.

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا، نیز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی به انعقاد مجموعه‌ای از توافقات در زمینه انرژی هسته‌ای، همکاری‌های امنیتی و دفاعی، بسیار نزدیک هستند.

همه این موارد جزو یک توافق گسترده تر دوجانبه در جهت عادی‌سازی روابط ریاض با اسرائیل است.

البته فایننشال تایمز می‌نویسد که لغو ممنوعیت صادرات تسلیحات تهاجمی ارتباطی با عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان ندارد.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ نیز از افزایش سرعت مذاکرات میان امریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

مطالب مرتبط