حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه به پوتین پیشنهاد شد

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه اعلام کرده که پیشنهاد حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه به پوتین رسیده است.

خبرگزاری تاس امروز دوشنبه، ۷ جوزا گزارش داده که ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرده که  پیشنهاد حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه در روسیه برای تصمیم‌گیری نهایی به پوتین ابلاغ شده است.

کابلوف گفته که درباره طالبان هنوز مسایلی وجود دارد و پس از حل آن تصمیم گرفته خواهد شد.

در گزارش تاس آمده است که نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به این رسانه گفته وزارت‌های عدلیه و امور خارجه روسیه به رییس جمهور پوتین ابلاغ کردند که می‌تواند طالبان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه خارج کند.

کابلوف گفته که امکان به رسمیت‌شناختن دولت طالبان از سوی روسیه، اکنون بسیار محتمل‌تر از زمانی است که طالبان تازه به قدرت رسیده بود.

کابلوف هفته گذشته نیز در گفتگو با خبرگزاری تاس گفته بود که طالبان «دیگر دشمن روسیه نیستند». او همچنین اضافه کرده بود که ممکن است طالبان دوستان شماره یک روسیه نباشند، اما دشمن این کشور هم نیستند.

ضمیر کابلوف از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تاکنون همواره نگاهی خوش‌بینانه به طالبان داشته و تلاش کرده‌ است که رابطه روسیه و طالبان را گسترش دهد.

او در مصاحبه هفته گذشته‌اش با تاس گفت «محدودیت‌های سیاسی خاصی» وجود دارد، اما رابطه روسیه با طالبان «در حال افزایش» است.

ضمیر کابلوف در سه سال پسین نقش مهمی در تسهیل روابط روسیه با طالبان داشته است. او پیش از این گفته بود که طالبان به روسیه به عنوان جانشین شوروی سابق اعتماد دارند.

مطالب مرتبط