طالبان خواهان به رسمیت‌شناختن حکومت این گروه از سوی ایران شدند

معاون سفیر ایران اعلام کرده که طالبان می‌خواهند ایران پیش از هر کشور دیگری حکومت‌شان را به رسمیت بشناسد.

غلام‌رضا نجاری؛ معاون سفیر ایران روز دوشنبه، ۷ جوزا اعلام کرده که به رغم مشکلات میان ایران و طالبان در بخش‌های «تامین حقابه، اختلافات مرزی و زبان فارسی»، همکاری اقتصادی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

او گفت که طالبان انتظار دارد ایران اولین کشوری باشد که این گروه را به رسمیت بشناسد.

معاون سفارت ایران در کابل در گفتگو با ایسکانیوز که روز دوشنبه نشر شد، گفت که روابط ایران با طالبان با «قبض و بسط» همراه بوده است.

او افزوده که روابط در بخش تامین حقابه، اختلافات مرزی، معضل مهاجران و در بخش فرهنگی، به ویژه زبان فارسی، به بن‌بست خورده و طالبان در این زمینه‌ انعطاف‌ناپذیر است.

او تصریح کرد: «ایران به مانند سایر کشورهای جهان تاکنون حکومت سرپرست افغانستان را به رسمیت نشناخته است. هرچند تمایل مقامات این کشور آن است که ایران اولین کشوری باشد که افغانستان را به رسمیت بشناسد.»

معاون سفیر ایران در کابل گفت که «متاسفانه شروط ایران برای تشکیل دولت فراگیر تاکنون از سوی مقامات کنونی این کشور مورد پذیرش قرار نگرفته» است.

هفته گذشته، کاظمی قمی؛ نماینده ویژه ایران برای افغانستان در نشستی در قم گفت که افغانستان متعلق به همه مردم آن است و باید دولتی متشکل از افراد و قومیت‌ها روی کار بیاید.

قمی افزوده که اگر طالبان می‌خواهند به شرایط نشست بن در ۲۰۰۱ بازنگردند باید به تشکیل دولت فراگیر ملی توجه کنند.

در همین حال، معاون سفارت ایران گفت که به رغم این مشکلات، در بخش روابط اقتصادی با طالبان، سهولت‌ها و توافقات قابل توجهی بین دو کشور صورت گرفته است.

مطالب مرتبط