پوتین: طالبان قدرت امروز افغانستان اند، باید با آن‌ها روابط برقرار کنیم

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه می‌گوید که طالبان امروز افغانستان را کنترل می‌کنند و مرکز قدرت در این کشور اند و روسیه ناگزیر است با آنان روابط برقرار کند.

آقای پوتین این سخنان را عصر امروز سه‌شنبه، 8 جوزا در یک نشست خبری پس از برگشتش از سفر به ازبکستان بیان کرد. او افزود که مشکلاتی در افغانستان وجود دارد و همه از آن آگاه‌اند؛ اما نیاز است با «دولت» کنونی طالبان در این کشور روابط برقرار شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او در این نشست تاکید کرد که در رابطه به طالبان دیدگاه هر یک از شریکان روسیه از جمله کشورهای آسیای مرکزی را در نظر می گیرد و پس از آن به صورت مشترک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه افزود: «ما باید به نحوی با این‌ها (طالبان) روابط برقرار کنیم، این‌ها کسانی هستند که کشور را کنترل می کنند، قلمرو کشور را کنترل می‌کنند. آنها قدرت امروز در افغانستان هستند».

وی همچنین تاکید کرد که «ما باید از واقعیت حرکت کنیم و برپایه آن روابط ایجاد کنیم».

این اظهارات رییس جمهور روسیه در حالی است که اخیراً وزارت‌های خارجه و عدلیه این کشور به وی اعلام کرده‌‌اند که می‌تواند طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه در روسیه حذف کند.

این خبر را روز گذشته ضمیر کابلو؛ نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان بیان کرد. طالبان نیز از این تصمیم روسیه استقبال کردند و آن را گامی در راستای به‌رسمیت شناسی حکومت این گروه خواندند.

مطالب مرتبط