معاون گوترش: وضعیت اسفبار زنان افغان نمونه شکست در تامین حقوق بشر است

رزماری دیکارلو؛ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح می‌گوید که وضعیت نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان اسفبار و نشان‌دهنده شکست در راستای تامین حقوق بشر است.

خانم دیکارلو امروز سه‌شنبه، 8 جوزا در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره صلح بین‌المللی و نقش زنان و جوانان در آن گفت که خشونت علیه زنان در ظالمانه‌ترین شکل‌های آن، ویژگی تقریباً همه جنگ‌ها است. به گفته او زنان بار عمده عقبگرد جهانی حقوق بشر را تحمل می‌کنند.

او در ادامه گفت: «وضعیت اسفبار زنان در افغانستان نمونه ای آشکار از شکست در حقوق بشر است، زنان و دختران افغان به طور سیستماتیک از حقوق و منزلت خود در بسیاری از زمینه های زندگی از جمله تحصیل محروم می‌شوند».

معاون دبیر کل سازمان ملل گفت که زنان و دختران افغان به جامعه جهانی می نگرند تا در زمینه تامین حقوق شان از آنان حمایت کند و بتوانند به آینده کشورشان کمک کنند.

او همزمان تاکید کرد که افغانستان تنها جایی نیست که زنان برای مشارکت برابر در سیاست، صلح، زندگی عمومی و اشتغال با موانع روبرو و در بسیاری نقاط دیگر جهان نیز حقوق زنان نقض می‌شود.

خانم دیکارلو گفت که دبیر کل سازمان ملل خواستار رسیدگی به نابرابری‌های ساختاری شده که در مسیر تحقق کامل حقوق بشری زنان قرار دارد. او خواستار برچیدن ساختارهای قدرت مردسالار شد.

این در حالی است جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری همواره طالبان را به نقض حقوق زنان در افغانستان متهم کرده‌اند و گفته‌اند که این گروه آپارتاید جنسیتی را در افغانستان تحت اداره شان ایجاد کرده‌اند.

از زمان برگشت طالبان به قدرت در افغانستان زنان و دختران از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند و این گروه دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی آنان بسته است. این گروه همچنین بر کار زنان و حضور آنان در اماکن عمومی محدودیت‌های  شدیدی وضع‌ کرده‌اند.

طالبان این اقدامات شان را به نام «دستورات شریعت اسلامی» توجیه می‌کنند و می‌گویند که در برابر فشارهای جهانی در این زمینه ایستادگی می‌کنند.

مطالب مرتبط