جان بولتن: در نشست دوحه اتفاقات مثبتی رخ نمی‌دهد 

در آستانه‌ سومین نشست دوحه، جان بولتن؛ مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید: «انتظار ندارم در کنفرانس سوم دوحه اتفاقات مثبتی رخ بدهد.»

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سومین کنفرانس دوحه به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برگزار خواهد شد و از طالبان نیز در این نشست دعوت شده؛ اما طالبان تاکنون پاسخ قطعی نداده که در این کنفرانس اشتراک خواهد کرد یا خیر.

مقامات طالبان گفته اند تا زمانی که شرایط آنان و در درجه نخست، به رسمیت شناختن این گروه به عنوان حکومت قانونی افغانستان برآورده نشود، در این نشست شرکت نخواهند کرد.

شماری از مقامات پیشین ایالات متحده و افغانستان به این باور‌ اند که موضع انعطاف‌ناپذیر طالبان نشان می‌دهد که نمی‌توان انتظار مثبتی از نشست سوم دوحه داشت.

جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت:‌ «انتظار ندارم در کنفرانس سوم دوحه اتفاقات مثبتی بیشتر از هر رویداد دیگر رخ بدهد. فکر می کنم که طالبان آشکارا از این فرصت برای به دست آوردن مشروعیتی استفاده می کنند که در حال حاضر ندارند و سزاوار آن نیستند، زیرا آن‌ها مواد توافق‌نامه خروج ایالات متحده و ناتو از افغانستان را زیر پا گذاشته اند.»

بولتن همچنین در مورد اقدام روسیه مبنی بر حذف احتمالی طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی ابراز نگرانی کرد.

او گفت که چنین اقدامی می‌تواند سبب شود که مسکو طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت بشناسد و سپس چین با در نظرداشت منافع خود دست به اقدام مشابه خواهد زد.

مشاور پیشین امنیت ملی امریکا افزود:‌ «بنابراین،‌ این گام‌هایی است که راه را به سوی خواسته‌های طالبان باز می‌کند و آن‌ها از آن با دیگر کشورهای منطقه استفاده می‌کنند. به همین دلیل، بسیار مهم است که ایالات متحده به صراحت بگوید، ما چنین اقداماتی را برای مشروعیت بخشیدن به طالبان انجام نمی‌دهیم. ما آن‌ها را به عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسیم…و صحبت با آن‌ها واقعا چیزی را حل نمی‌کند.»

مقام‌های طالبان تا حالا به صورت رسمی در مورد اشتراک و یا عدم اشتراک در کنفرانس دوحه موضع خود را اعلام نکرده‌اند.

مطالب مرتبط