ترکیه توافق‌نامه معافیت ویزای دیپلماتیک با افغانستان را لغو کرد

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با نشر اعلامیه ای از لغو توافق‌نامه معافیت ویزای دیپلماتیک این کشور با افغانستان خبر داده است.

ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه، ۹ جوزا با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که توافق‌نامه معافیت ویزای دیپلماتیک میان این کشور و افغانستان لغو شده است.

با لغو این توافق‌نامه، مقام‌های ترکیه و طالبان برای ورود متقابل به افغانستان و ترکیه مجبورند فرایند دریافت ویزا را طی کنند.

براساس بیانیه دفتر ریاست‌ جمهوری ترکیه، این تصمیم با امضای رجب طیب اردوغان؛ رییس‌ جمهور ترکیه پس از دوازدهم جوزای ماه جاری اجرا می‌شود.
در قرارنامه منتشر شده با امضای رئیس‌جمهور ترکیه آمده: «توافق‌نامه بین جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی افغانستان در مورد لغو متقابل تعهدات ویزا برای دارندگان پاسپورت دیپلوماتیک که در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۷ توسط رئیس‌جمهور امضا و در هشتم جنوری ۲۰۰۸ با تصمیم هیئت وزیران اجرایی شده بود از اول جون متوقف می‌شود.»

ترکیه این تصمیم را براساس ماده سوم فرمان شماره ۹ ریاست‌ جمهوری این کشور اتخاذ کرده است.

فرمان نهم ریاست‌جمهوری ترکیه در مورد صلاحیت‌های رییس‌ جمهور در مورد اصول مربوط به تصویب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی توضیح می‌دهد.

در ماده سوم این فرمان آمده: «توافقنامه‌هایی که روابط اقتصادی، تجاری یا فنی را تنظیم می‌کنند و مدت آنها از یک سال تجاوز نمی‌کند، توافقنامه‌هایی که نیازی به بار مالی دولت ندارد و بر وضعیت شخصی یا حقوق مالکیت شهروندان ترکیه در کشورهای خارجی تأثیری نمی‌گذارد، مستقیما توسط رئیس‌جمهور تأیید می‌شود.»

ترکیه تاهنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است؛ اما پیش از این چند مقام طالبان به دعوت رسمی ترکیه به این کشور سفر کردند. ترکیه همچنین شماری از دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته است.

مطالب مرتبط