شورای مقاومت ملی از رویکرد تعاملی روسیه با طالبان انتقاد کرد

جریان سیاسی موسوم به «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از تصمیم اخیر روسیه مبنی بر افزایش روابط با طالبان و حذف این گروه از فهرست سازمان‌ها تروریستی انتقاد کرده و از مسکو خواسته تا منافع خود را در محوریت مردم افغانستان ارزیابی کند.

این شورا امروز پنج‌شنبه، ۱۰ جوزا با نشر اعلامیه‌‌ای به اظهارات اخیر مقام‌های روسیه و احتمال حذف طالبان از فهرست گروه‌های ترور‌یستی در آن کشور واکنش نشان داده است.

«شورای مقا‌ومت ملی برای نجات افغانستان» افزوده است: «یقینا حمایت از مردم افغانستان، پیامد‌های مثبت درازمدت را برای بر منافع هر دو کشور در پی خواهد داشت».

این شورا در اعلامیه‌ خود گفته است که طالبان «یک گروه افراطی غیرمسئول و با عمل‌کرد تروریستی» است که میزبانی بیش از بیست‌ودو گروه تروریستی را به عهده دارد و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» به نشست‌های بین‌المللی در مورد افغانستان از جمله نشست‌های دوحه و «فرمت مسکو» نیز اشاره کرده است.

این شورا گفته است: «نشست دوحه، فرمت مسکو و سایر نشست‌ها وقتی می‌توانند مؤثر واقع شوند که از تمام طرف‌های مؤثر؛ نمایندگان احزاب، اقوام، جامعه‌ی مدنی و حضور پر رنگ زنان جهت اشتراک در نشست‌های مزبور دعوت به‌عمل آید و نشست‌های مزبور بر گذار از وضعیت فعلی، تشکیل حکومت عبوری، احیای حاکمیت قانون و اعاده‌ی حاکمیت برخاسته از اراده‌ی مردم تمرکز نمایند».

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» گفته است که توقع دارد کشورهای منطقه و جهان «به‌جای رقابت بر سر استفاده‌ ابزاری از یک گروه جاهل و خشونت‌پیشه به منافع درازمدت شان با مردم افغانستان و تعامل با دولت برخاسته از اراده‌ی شهروندان جمهوری اسلامی افغانستان بیندیشند».

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه دو روز پیش در یک نشست خبری در شهر تاشکند ازبکستان گفت که تعامل با طالبان «ضروری» است؛ زیرا این گروه اکنون افغانستان را کنترل می‌کند.

نماینده‌ ویژه روسیه برای افغانستان نیز پیشتر گفته بود که پیشنهاد حذف طالبان از فهرست گروه‌های ترور‌یستی در این کشور، اکنون روی میز آقای پوتین است.

مطالب مرتبط