روسیه نگران افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی از افغانستان است

وزیر دفاع جدید روسیه با ابراز نگرانی از گسترش فعالیت «گروه‌های تروریستی» از افغانستان به آسیای میانه می‌گوید که اوضاع افغانستان همچنان منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه آسیای مرکزی است.

آندری بلوسف؛ وزیر دفاع جدید روسیه روز جمعه، ۱۱ جوزا گفت که اوضاع افغانستان همچنان منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه آسیای میانه است، زیرا به گفته او در قلمرو افغانستان گروه‌های متعدد «افراطی» جای پای به دست آورده‌اند.

وزیر دفاع روسیه در اجلاس شورای وزیران دفاع پیمان امنیت جمعی در آلماتی قزاقستان از احتمال گسترش «گروه‌های تروریست» به خارج از افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این گروه‌ها در تلاش ترویج افکار خود در جمهوری‌های آسیای میانه هستند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، آقای بلوسف گفت که با توجه به وضعیت افغانستان لازم است مرزهای این کشور با تاجیکستان تقویت شود و اتخاذ تدابیر دیگری برای تثبیت اوضاع در منطقه نیز ضروری است.

تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان، سه جمهوری سابق شوروی در آسیای میانه حدود ۲۵۰۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترَک دارند. تاجیکستان طولانی‌ترین مرز را با افغانستان دارد که بیش از ۱۴۰۰کیلومتر است.

در پیمان امنیت جمعی ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضویت دارند. ارمنستان از سپتامبر سال گذشته عضویت خود را در این پیمان به حالت تعلیق درآورده است.

این در حالی است که کارشناسان انستیتوت صلح امریکا در تازه‌ترین اظهارات شان اعلام کردند که تهدیدهای «تروريستی» از افغانستان و پاکستان در حال افزایش است.

کارشناسان انستیتوت مطالعات صلح ایالات متحده در تازه‌ترین گزارش این نهاد گفته‌اند که «تهدیدهای ناشی از تروریزم» از خاک افغانستان و پاکستان «به طور پیوسته» در حال افزایش است.

اسفندیار میر؛ کارشناس ارشد این انستیتوت گفته که در امریکا این تفکر به وجود آمده که دو دهه مبارزه با تروریزم، رقابت استراتژیک علیه چین و روسیه را تضعیف کرده است.

به گفته آقای میر، انستیتوت صلح ایالات متحده در مورد «تهدیدهای تروريستی از افغانستان و پاکستان» پژوهشی را انجام داده است.

مطالب مرتبط