یک نهاد بین‌المللی: هزاره‌های شیعه افغانستان همچنان هدف قرار می‌گیرند

یک نهاد بین‌المللی موسوم به «مرکز جهانی مسئولیت حفاظت» با نشر گزارشی تازه‌ای درباره نقض سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان هشدار داده و می‌گوید: «مردم افغانستان با نقض سیستماتیک حقوق بشر مواجه‌اند.» این نهاد افزوده که هزاره‌های شیعه در افغانستان همچنان هدف حمله قرار می‌گیرند.

این مرکز تاکید کرده که هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با طالبان باید مشروط به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان باشد.

این نهاد فرمان‌های طالبان درباره زنان و دختران در افغانستان را «سرکوبگرانه» خوانده و با اشاره به ۵۰ فرمان طالبان گفته، آزادی عقیده، بیان و فرصت‌های شغلی در افغانستان به شدت محدود شده است.

این مرکز همچنین با تاکید بر اینکه سایر گروه های افراطی مسلح نیز همچنان به تهدید غیرنظامیان در افغانستان ادامه می‌دهند، به نقل از آمار سازمان ملل نوشته است که بیش از ۳۷۴۴ غیرنظامی از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ می ۲۰۲۳، در حملات کشته یا زخمی شده‌اند.

در این گزارش یادآوری شده که زنان و دختران از جمله هزاره‌ها هم پس از بازداشت‌های خودسرانه توسط طالبان مورد بدرفتاری و خشونت قرار گرفته‌اند.

مرکز جهانی مسئولیت حفاظت با اشاره به حملات به اماکن شیعیان افغانستان نیز گفته اقلیت‌های قومی و مذهبی، به ویژه هزاره‌های شیعه همچنان به طور سیستماتیک هدف حملات قرار می‌گیرند.

طبق این گزارش، هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان نشان می‌دهد که طالبان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از جوامع آسیب‌پذیر محافظت کند.

در همین حال، این نهاد ابراز نگرانی کرده که در حال حاضر هیچ نهاد ملی مستقلی برای مستندسازی نقض حقوق بشر به دلیل از بین رفتن نهادهای کلیدی، از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وجود ندارد.

مرکز جهانی مسئولیت حفاظت از طالبان خواسته تا به تمامی تعهدات حقوق بشر بین‌المللی پایبند باشد.

در گزارش پیشنهاد شده که طالبان نقض حقوق بشر در افغانستان را بررسی کند و برای جلوگیری از تکرار آن اقدامات جدی انجام دهد.

مرکز جهانی مسئولیت حفاظت تاکید کرده که همکاری طالبان با گزارشگر ویژه سازمان ملل و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هم ضروری است.

مطالب مرتبط