مقام طالبان: مسلمانان اویغور در چین از زندگی لذت می‌برند

قاری یوسف احمدی؛ رییس تلویزیون ملی طالبان که به ایالت سین‌کیانگ چین سفر کرده گفته‌است که مسلمانان عمدتاً اویغور در این کشور از زندگی لذت می‌برند و تبلیغات «رسانه‌های غربی» از وضعیت مسلمانان سین‌کیانگ متفاوت است.

یک هیات متشکل از خبرنگاران رسانه‌های طالبان و رسانه‌های خصوصی به رهبری رییس تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان به چین سفر کرده است.

رسانه انترنتی چینی (CGTN) با انتشار عکس‌های هیات طالبان از جریان سفر به این کشور گزارش داده که رییس تلویزیون ملی طالبان در جریان این سفر گفته‌است: «چهره واقعی سین کیانگ چین را به مردم جهان نشان می‌دهیم.»

این مقام طالبان افزوده که آنچه در سین کیانگ دیده بسیار زیبا و مدرن بوده مردم از زندگی لذت می‌برند. به باور او، این با آنچه در رسانه‌های غربی منتشر میشود کاملاً متفاوت است.

حکومت چین از سوی سازمان‌های حقوق بشری به اعمال محدودیت‌های شدید، شکنجه، بازداشت‌های گروهی و محروم ساختن ساکنان مسلمان سین کیانگ از آموزش زبان مادری و علوم اسلامی متهم شده و بارها گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از این وضعیت منتشر شده‌است.

بر بنیاد این گزارش‌ها، حکومت چین متهم است که هزاران تن از مسلمانان سین کیانگ را در کمپ‌های بازداشت اجباری نگهداری می‌کند و آنان مجبور می‌سازد از عقاید دینی شان بگذرند.

مطالب مرتبط