امرالله صالح: دوره ریاست جمهوری من به پایان رسید

امرالله صالح؛ معاون اول ریاست جمهوری در دولت پیشین می‌گوید که «دوره ریاست جمهوری» او که با فرار اشرف غنی از کابل آغاز شده بود اکنون به پایان رسیده است. آقای صالح پس از سقوط کابل به دست طالبان اعلام کرده بود که «سرپرست ریاست جمهوری» است و برای جنگ با طالبان به پنجشیر رفته‌است.

او امروز سه‌شنبه، 15 جوزا در صفحه ایکسش نوشته که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان خود را در پنجشیر بر اساس قانون اساسی «سرپرست ریاست جمهوری» اعلام کرده بود و این دوره در اول جوزای بر اساس همین قانون پایان یافته است.

معاون رییس جمهور در دولت پیشین تاکید کرده که این اقدام او فرصت‌های «نادر و زودگذر» را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد اما به دلیل نبود «اتحاد و همدلی» میان جریان‌های سیاسی افغانستان از این فرصت استفاده بزرگ نشد.

او با استناد به آخرین قانون اساسی افغانستان گفته که این دوره وی در اول جوزای امسال پایان یافته و بر این اساس، لقب «سرپرست ریاست جمهوری افغانستان» را از مکاتبات شخصی و رسمی و همچنین از صفحات اجتماعی متعلق به خودش حذف می‌کند.

امرالله صالح پس از سقوط کابل به دست طالبان اعلام کرد که به پنجشیر رفته و با این گروه مبارزه می‌کند. ولایت پنجشیر در شمال کابل آن زمان سقوط نکرده بود و تصاویری از آقای صالح نیز در کوه‌های این ولایت منتشر شد اما چندی نگذشت که او نیز به تاجیکستان رفت و پنجشیر به دست طالبان افتاد.

مطالب مرتبط