روسیه: تنها تاجیکستان مخالف حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی است

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که از میان شرکای روسیه تنها تاجیکستان درباره حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور ملاحظاتی دارد.

آقای کابلوف امروز سه‌شنبه، 15 جوزا در یک نشست خبری گفته‌است که اگر طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی در روسیه خارج شوند، منطقی است که مسکو از حذف نام اعضای این گروه از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل نیز حمایت کند.

او افزود: «روسیه با شرکای خود در آسیای مرکزی درباره موضوع اول بحث نکرده؛ اما به طور کلی آن‌ها با این موضوع عادی هستند، اگرچه تاجیکستان ملاحظات خاصی دارد».

این مقام ارشد روسیه درباره به رسمیت شناختن طالبان به عنوان «غیر تروریست» وابسته به فرمان رییس جمهوری این کشور است و قرار نیست به این زودی‌ها اتفاق بی‌افتد.

او همچنین گفته که سازمان شانگهای به از سرگیری کار گروه تماس با افغانستان موافق هستند؛ هرچند که یک عضو این سازمان مخالف این کار است. او از عضو مخالف از سرگیری کار این گروه تماس نامی نبرده اما به نظر می‌رسد این عضو نیز تاجیکستان باشد.

ضمیر کابلوف تاکید کرده که افغانستان تحت کنترل طالبان باید برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای اقتصاد خود را تقویت کند.

پیشتر آقای کابلوف اعلام کرده بود که وزارت‌های خارجه و عدلیه روسیه به رییس جمهور این کشور پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه در روسیه خارج کند و راه برای به رسمیت شناخته‌شدن حکومت طالبان را باز کند.

آقای پوتین اما اعلام کرد که هرچند روابط با طالبان یک نیاز حتمی است اما موضوع حذف این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی در روسیه را با هماهنگی شرکایش بررسی می‌کند.

مطالب مرتبط