مقام سازمان ملل: طالبان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند

مارتین گریفیتس؛ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید کن طالبان بر تعهدات‌شان با جامعه جهانی در حوزه حقوق بشر عمل نکرده‌اند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری روز سه‌شنبه، ۱۵ جوزا گفت که طالبان به تعهدات‌شان در زمینه تامین حقوق بشر عمل نکرده‌اند و جامعه جهانی دیگر امیدی از این گروه ندارد.

گریفیتس در افتتاحیه‌ نشست توجیهی شورای امنیت گفت که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، تعهداتی را در مورد تامین حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان به جامعه جهانی سپرده بودند.

او همچنین گفت که طالبان به این تعهدشان عمل نکرده‌اند و جامعه جهانی دیگر امیدی از این گروه ندارد.

معاون دبیر کل سازمان ملل افزود: «من از طرف دبیر کل به کابل رفتم تا به حاکمان جدید [طالبان] صحبت کنم. یک عمر در افغانستان به این صورت کار کرده بودم. ما در آن زمان امیدهایی داشتیم، در واقع تعهدات کتبی داشتیم که چگونه می‌توانیم با طالبان پیش برویم. این امیدها از بین رفته است.»

این مقام سازمان ملل تصریح کرد که طالبان طی بیش از دو سال گذشته یکی پس از دیگری احکامی را علیه زنان و دختران در افغانستان صادر کرده‌اند.

گریفیتس که ماموریت او در آخر ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرده که جامعه جهانی به نمایندگی از مردم افغانستان روی مسایل زیادی با طالبان به توافق نرسیده است.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، ده‌ها حکم «تبعیض‌آمیز» را علیه زنان و دختران در کشور صادر کرده‌اند.

این گروه در کنار محرومیت زنان و دختران از حق آموزش، زمینه کار را نیز از آنان گرفته است.

در آخرین مورد، ریاست عمومی اداره امور طالبان گفته است که براساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر این گروه معاش تمام کارمندان زن افغانستان پس از این پنج هزار افغانی تعیین شود.

در مکتوبی که اخیرا نشر شده، آمده است که به تمام کارمندان زن که در زمان حکومت پیشین مقرر شده‌اند و اکنون نیز به وظایف‌شان ادامه می‌دهند، معاش یکسان داده شود.

این مکتوب به امضای نورالحق انور؛ سرپرست ریاست عمومی اداره امور طالبان صادر شده است.

به‌رغم نگرانی جامعه جهانی مبنی بر نقض حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان از سوی طالبان در افغانستان، اما این گروه مدعی تامین حقوق زنان در کشور است.

مطالب مرتبط