«جبهه متحد افغانستان»: داعش خراسان ۹ هزار نیرو دارد

«جبهه متحد افغانستان»، رهبری سمیع سادات؛ فرمانده پیشین نیروهای ویژه کشور درباره حملات داعش در منطقه هشدار داده و می‌گوید که داعش در افغانستان ۹ هزار نیرو دارد و از ظرفیت حمله به سراسر منطقه برخوردار است.

«جبهه متحد افغانستان» تحت رهبری سمیع سادات؛ فرمانده پیشین نیروهای ویژه افغانستان، امروز چهارشنبه، ۱۶ جوزا گزارشی تازه‌ای را درباره تهدیدات داعش نشر کرد.

در گزارش این جبهه آمده که داعش خراسان در حال حاضر ۹ هزار نیرو در افغانستان دارد و با این نیرو، ظرفیت حمله به «سراسر منطقه» را پیدا کرده است.

در این گزارش آمده که تعداد نیروهای داعش خراسان مستقر در افغانستان «به سرعت در حال افزایش است و آن‌ها ظرفیت عملیاتی برای حملات انتحاری، شورش و ترور در شهرها را به دست آورده‌اند و می توانند به تأسیسات دولتی یا مراکز اقتصادی در سراسر منطقه حمله کنند.»

کمیسیون استخبارات جبهه متحد افغانستان گفته است که در حال حاضر، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مرکز داعش در جهان، شبکه داعش در ولایت خراسان است که رهبری آن در بلوچستان پاکستان و اعضای عملیاتی آن در افغانستان مستقر اند.

براساس این گزارش، در پایان سال ۲۰۲۳ بسیاری از اعضای فعال رهبری داعش از سوریه و عراق به منطقه بلوچستان پاکستان و ولایت کنر افغانستان سفر کرده‌اند.

در گزارش آمده که پس از شکست داعش در سوریه و اعراق، اعضای این گروه از آسیای میانه نیز به افغانستان و پاکستان رفتند که این امر منجر به تقویت داعش خراسان شد.

حبهه متحد افغانستان هشدار داده که «گروه داعش خراسان از نیروی فکری، نیروی بشری و جذب برای انجام حملات در اروپا و امریکا برخوردار است و آنها این توانایی را در افغانستان و ایران نیز ثابت کرده‌اند.»

اگرچه طالبان ادعا می‌کنند که داعش را سرکوب کرده، این گروه هرازگاهی حملاتی را علیه نیروهای طالبان و غیرنظامیان عمدتا شیعیان و هزاره‌ها راه‌اندازی کرده است.

حضور داعش خراسان در افغانستان و گسترش آن به منطقه، از نگرانی‌های عمده کشورهای آسیای میانه نیز است.

مطالب مرتبط