جریان‌های ضد طالبان به آغاز مبارزات مسلحانه تهدید کردند

جریان‌های سیاسی ضد طالبان با نشر اعلامیه‌ای درباره آغاز مبارزات مسلحانه هشدار داده و می‌گویند: «در صورت ناامیدی از آغاز مذاکرات صلح مبارزه مسلحانه می‌کنیم

احزاب، جریان‌های سیاسی و جنبش‌های اعتراضی زنان، امروز چهارشنبه، ۱۶ جوزا با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که اقدامات سیاسی «صوری و تعامل با جریانات تروریستی» هرگز مشکل افغانستان را حل نمی‌کند.

دست‌کم هشت حزب سیاسی و ۱۳ جریان نظامی، سیاسی و جنبش‌های اعتراضی زنان موقف مشترک‌شان درباره نشست سوم دوحه را بیان کردند.

در متن اعلامیه آمده: «هرنوع گفت‌وگو در غیاب نمایندگان اصلی مردم افغانستان زیر هر عنوان در حقیقت امتیاز دادن به گروه تروریستی طالبان است.»

آنان همچنین با ارائه چند درخواست در مورد نشست دوحه، هشدار داده‌اند که در صورت ناامیدی از امکان جریان یافتن پروسه صلح، به هرنوع اقدام از جمله مبارزه مسلحانه دست خواهند زد.

به گفته این جریان‌ها، گفتگوها در مورد افغانستان زمانی نتیجه می‌دهد که منافع مردم و اقوام‌ مختلف در آن مدنظر گرفته شود و احزاب سیاسی و جنبش‌های اعتراضی زنان به عنوان بیان کننده اراده مردم افغانستان در آن اشتراک داشته باشند.

این‌ جریان‌ها تأکید کرده‌اند که هرگونه تعامل یک‌جانبه و پشت درهای بسته با این گروه، به مثابه چشم‌پوشی از اراده، حقوق انسانی و تمامی رنج‌ها و مصیبت‌های مردم افغانستان است‌.

به گفته جریان‌های مخالف طالبان، طالبان طی سه سال گذشته تنها رنج، فلاکت، ناامنی، مالیات کمرشکن و حذف زنان از عرصه عمومی را به ارمغان آورده‌اند.

در ادامه اعلامیه ذکر شده: «در کنار حقیقت بحران سیاسی افغانستان و بن‌بست تمام عیار موجود… بحران امنیتی افغانستان و صدور تروریزم از جمله مسایل حادی است که باید در آجندای نشست سوم دوحه در محراق توجه قرار داده شود.»

این جریان‌ها همچنین از تعیین‌ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان، مشروط به گزینش آن در مشورت با جریان‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اعلام‌ حمایت کرده‌اند.

آنان طالبان را به لغو قوانین، ایجاد آنارشیسم سیاسی و حقوقی، کشتار اسیران جنگی، کوچ اجباری مردمان بومی، غصب جایدادهای مردم، زورگیری زیر عنوان مالیات در کنار کشتار نظامیان حکومت پیشین متهم می‌کنند‌.

این در حالی است که کمتر از یک‌ ماه به آغاز نشست سوم دوحه باقی مانده است، نشستی که طالبان به‌گونه‌ای رسمی به آن دعوت شده‌اند.

این نشست قرار است ۳۰ جون و ۱ جولای سال جاری میلادی برگزار شود.

مطالب مرتبط