ایران خواهان عبور افغانستان از بحران شد

همزمان با برگزاری دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان در تهران، ایران خواهان عبور افغانستان از بحران شده و سرپرست وزارت خارجه این کشور می‌گوید: «اشغالگران برای جبران عقب‌ماندگی اقتصادی افغانستان سهم بگیرند.»

علی باقری کنی؛ وزیر خارجه ایران، امروز شنبه، ۱۹ جوزا در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان گفت که «اشغال‌گران» باید بدون مداخلات سیاسی، سهم خود را برای جبران عقب‌ماندگی اقتصادی افغانستان بپردازند.

آقای باقری کنی از سازمان ملل متحد خواست بیشتر از پیش به «شرایط انسانی» در افغانستان توجه نشان دهد.

دومین نشست گروه تماس برای افغانستان صبح امروز در تهران آغاز شد. در این نشست نمایندگان روسیه، چین و پاکستان حضور دارند.

این در حالی است که رسول موسوی؛ دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیای جنوبی، در آغاز نشست گروه تماس در مورد افغانستان پیام آقای باقری کنی را خواند.

در پیام علی باقری کنی آمده است که جمهوری اسلامی از ابتکارات سازنده برای تضمین ثبات، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حمایت می‌کند.

وزارت خارجه ایران گفته که این کشور در سه سال گذشته مسیری را پیموده که مردم افغانستان بتوانند با مصایب حاصل از «دوره اشغال بیگانه» و بی‌ثباتی پس از آن تاب‌آوری داشته باشند.

در همین حال، ذاکر جلالی، از مقام‌های وزارت خارجه طالبان امروز در اکس گفت که این گروه در نشستی که در تهران درباره افغانستان برگزار می‌شود دعوت شده، اما شرکت نمی‌کند.

آقای جلالی همچنین گفت که طالبان انتظار دارد نشست‌ها درباره افغانستان «از طریق سازوکارهای معمول و جاافتاده» برگزار شوند.

این مقام وزارت خارجه طالبان با یادآوری اظهارات نمایندگان کشورهای روسیه، ایران و چین در مورد این نشست گفته هر یک از کشورها از نام‌‌های مختلف برای نامیدن این نشست‌ها استفاده می‌کنند.

ذاکر جلالی توضیح داد: «ایران این نشست را گروه تماس منطقه‌ای، روسیه نشست گروه تماس فارمت مسکو و چین که در شورای امنیت سازمان مل با «گروه تماس بین‌المللی» برای افغانستان مخالفت کرده بود، نشست تهران را «فرصتی برای رایزنی» دانسته است.

مطالب مرتبط