اخراج روزانه صدها پناهجو از ایران و پاکستان

طالبان اعلام کرده‌اند که روزانه حدود دو هزار پناهجوی افغان از ایران و پاکستان اخراج می‌شوند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان اعلام کرده است که روزانه به‌گونه میانگین حدود دو هزار پناهجوی افغان از ایران و پاکستان جبرا اخراج می‌شوند و به کشور برمی‌گردند.

این وزارت همچنین گفته که طی دو روز گذشته بیش از ۱۶۴۰ پناهجو از این دو کشور اخراج شده‌اند.

براساس این بیانیه، روز جمعه ایران بیش از یک هزار پناهجو افغان را اخراج کرده است.

همچنین یک روز پیش از آن، ۶۴۰ پناهجو از پاکستان به کشور برگشته‌اند.

بربنیاد گفته‌های این وزارت، ۸۰۰ پناهجوی افغان از گذرگاه مرزی تورخم و بیش از ۲۰۰ پناهجوی دیگر از اسپین‌بولدک قندهار وارد افغانستان شده‌اند.

طالبان گفته‌اند که طی بیش از یک هفته گذشته دست‌کم ۱۴ هزار پناهجوی افغان شامل زنان و کودکان از ایران و پاکستان به‌گونه اجباری اخراج شده‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان افزوده که شماری زیادی از پناهجویان که وارد کشور شده‌اند از سوی نهادهای بین‌المللی کمک دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری زیادی از شهروندان کشور به دلیل چالش‌های اقتصادی و امنیتی به کشورهای همسایه آواره شده‌اند.

در همین حال، چندی پیش ایتلاف نهادهای امدادرسان در امتداد خط دیورند اعلام کرده بودند که از ۱۵ سپتامبر سال گذشته تا ۱۸ مارچ سال جاری حدود ۵۹۰ هزار پناه‌جوی افغان به کشور برگشته‌اند.

این نهاد روز چهارشنبه، ۲ جوزا، با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که بیش از ۳۷۶ هزار پناهجو از طریق گذرگاه تورخم و بیش از ۱۹۶ هزار پناهجوی دیگر از اسپین‌بولدک قندهار به افغانستان برگشت کرده‌اند.

مطالب مرتبط