جنگ در غزه، تروریزم در افغانستان؟

آیا فراخوان سیف‌العدل برای سفر حامیان القاعده به افغانستان برای فراگیری آموزش‌های نظامی به منظور جنگ در غزه، واقعیت دارد؟ آیا القاعده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، هیچ نیرویی برای حمله بر اسراییل یا منافع امریکا و اسراییل در منطقه و جهان ندارند؟ افغانستان چه ارتباط جغرافیایی با غزه دارد که تروریست‌های القاعده باید در این کشور، اجتماع کنند؟ واضح است که این یک فراخوان فرافکنانه و فریبکارانه برای انحراف افکار عمومی از بی‌عملی گروه‌های تروریستی در قبال جنایات رژيم اسراییل و امریکا در غزه است تا کسی ادعا نکند که این گروه‌ها مورد حمایت اسراییل و امریکا قرار دارند.

سیف‌العدل؛ رهبر القاعده در آخرین شماره جزوه‌های منتشرشده در «السحاب» در مطبی زیر عنوان «این غزه است: جنگ هستی است، نه جنگ مرزی»، از حامیان خود خواسته تا برای فراگیری آموزش‌های نظامی به افغانستان زیر سلطه طالبان مهاجرت کنند.

لانگ‌ وار ژورنال گزارش داده که سیف‌العدل واضح ترین و آشکارترین فراخوان را به جنگجویان خارجی حامی این گروه برای پیوستن به صفوف القاعده در افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان ارائه کرده است.

در این مطلب آمده: مسلمانان باید به طالبان در افغانستان به عنوان قهرمانان و الگویی برای ساختن دولت‌های اسلامی ببینند.

او در این فراخوان تاکید کرده که حامیان القاعده باید پیش از حمله بر اهداف صهیونیستی و غربی برای کسب آموزش، تجربه و دانش به افغانستان سفر کنند.

سیف‌العدل افزوده: «واکنش مناسب به جنایات دشمنان با عمل است، نه با گفتار. ۱۱ سپتامبر، جنگ در افغانستان و حمله 7 اکتبر بر اسراییل همه نمونه‌های بزرگی از این موضوع هستند.»

این فراخوان به خوبی توضیح می‌دهد که جریان‌های رادیکال سنی که از سوی کشورهای مختلف جهان و سازمان‌های بین‌المللی به عنوان گروه‌های «تروریستی» شناخته می‌شوند چگونه در برابر پرسش‌های فزاینده افکار به دلیل بی‌عملی‌ و سکوت‌شان در قبال نسل‌کشی جاری در غزه قرار گرفته‌اند و برای توجیه این وضعیت، آدرس‌های اشتباه می‌دهند و برای فریب و انحراف افکار عمومی مسلمانان تلاش می‌کنند.

شبکه القاعده نیز یکی از همین جریان‌ها و از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین آن‌هاست. این شبکه‌ شاخه‌های فعال در ده‌ها کشور اسلامی در منطقه خاورمیانه دارد و دست‌کم آن‌گونه که در مواضع اعلامی آن بازتاب می‌یابد، رویکردی ضد امریکایی دارد؛ اما در رویه اعمالی آن هیچ نشانه‌‌ای از مقابله با اسراییل به عنوان رژيمی که مورد حمایت همه‌جانبه امریکا قرار دارد و با استفاده از پول، تسلیحات و مشارکت عملیاتی امریکا، نسل‌کشی فاجعه‌بار جاری در غزه را پیش می‌برد، مشاهده نمی‌شود.

کارشناسان می‌گویند که رسانه‌های غربی که بعضا در مقام سخنگویان داعش و القاعده و دیگر گروه‌های ستیزه‌جو ظاهر می‌شوند در ابتدای جنگ غزه، یک کارزار تبلیغاتی معنی‌دار را راه‌اندازی کردند که محور اصلی آن نسبت دادن این جنگ به جنگ ایران و اسراییل بود و طی آن، حماس را نیز پیش از آن‌که یک جنبش فلسطینی با هویت عربی و مذهب سنی، معرفی کنند، یک گروه مورد حمایت ایران معرفی می‌کردند.

آن‌ها استدلال می‌کردند که گروه‌هایی مانند داعش و القاعده و النصره و احرارالشام و ده‌ها گروه‌های ستیزه‌جو و جهادی سنی در خاورمیانه و افریقا به این دلیل به حماس برای جنگیدن با اسراییل کمک نمی‌کنند که این جنگ را جنگ ایران شیعه می‌دانند!

این در حالی است که هم ایران و هم حماس از همان آغاز حملات ۷ اکتوبر سال گذشته میلادی اعلام کردند که این یک عملیات تمام‌ فلسطینی‌ بوده و ایران در آن هیچ دخالتی نداشته است.

ایرانی‌ها حتی به جنبش‌های دیگر عضو «محور مقاومت» نیز اجازه جنگ تمام‌عیار با اسراییل را نداد تا آتش تنش‌ها گسترده‌تر نشود.

با این‌همه، داعش و القاعده همچنان از جنگ غزه فاصله گرفته‌اند و علیرغم ادعاهای ضد امریکایی‌شان، چشم خود را بر حمایت‌های آشکار و غیرقابل انکار امریکا از رژیم تل‌آویو بسته و نقش واضح امریکا در نسل‌کشی فلسطینیان را نادیده گرفته‌اند.

اکنون که ۸ ماه از جنگ غزه می‌گذرد، بیش از ۳۶ هزار نفر کشته شده و بیش از ۷۰ درصد این باریکه مزدحم و متراکم، نابود شده، ده‌ها هزار تن بمب و موشک و گلوله و آتش بر سر زنان و کودکان بی‌دفاع مسلمان ریخته شده و امریکا هم به طور مستقیم در جنگ مشارکت دارد و بیش از ۹۰ درصد بمب‌ها، هواپیماها، راکت‌‌ها و تسلیحات مورد استفاده اسراییل در این جنگ، امریکایی هستند و بایدن حتی مانع آتش‌بس دایمی در غزه با وتوی مصوبات شورای امنیت شده و برای کمک به اسراییل، میلیاردها دلار سلاح و سرگلوله توپ و جنگنده و… فرستاده است، گروه‌های پیکارجویی مانند داعش و القاعده، نه کاری برای کمک به حماس برای جنگ با اسراییل کرده‌اند و نه حتی به منافع و مراکز امریکایی و اسراییلی در منطقه، آسیب زده‌اند.

در مقابل اما گروه‌هایی مانند انصارالله یمن، هر روز کشتی‌های اسراییلی و امریکایی و انگلیسی را در آب‌های منطقه می‌زند، صنعت توریسم را در جنوب اسراییل، تعطیل کرده و شرکت‌های عظیم کشتیرانی را مجبور کرده که با پذیرش هزاران میلیارد دالر خسارت، یک مسیر طولانی را در اطراف کل قاره افریقا دور بزنند و چرخه تامین در حوزه صنعت و مواد غذایی و… در مقیاس جهانی دچار اشکال و اختلال شده است.

در این میان آیا فراخوان سیف‌العدل برای سفر حامیان القاعده به افغانستان برای فراگیری آموزش‌های نظامی به منظور جنگ در غزه، واقعیت دارد؟ آیا القاعده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، هیچ نیرویی برای حمله بر اسراییل یا منافع امریکا و اسراییل در منطقه و جهان ندارند؟ افغانستان چه ارتباط جغرافیایی با غزه دارد که تروریست‌های القاعده باید در این کشور، اجتماع کنند؟ واضح است که این یک فراخوان فرافکنانه و فریبکارانه برای انحراف افکار عمومی از بی‌عملی گروه‌های تروریستی در قبال جنایات رژيم اسراییل و امریکا در غزه است تا کسی ادعا نکند که این گروه‌ها مورد حمایت اسراییل و امریکا قرار دارند.

مطالب مرتبط