روسیه: نیروهای طالبان را برای مبارزه با تروریزم آموزش می‌دهیم

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که مبارزه با داعش وظیفه مشترک طالبان و کشورهای منطقه است و روسیه به طالبان در آموزش نیروهای ضد تروریزم کمک می‌کند.

آقای کابلوف این سخنان را امروز سه‌شنبه، 22 جوزا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بیان کرده و تاکید کرده که غرب توانایی مالی و اقتصادی طالبان برای مبارزه با تروریزم را محدود کرده‌است.
او افزوده‌است: «طالبان به طور کامل با تهدید تروریستی در افغانستان مقابله نمی کنند، زیرا غرب توانایی های مالی و اقتصادی آنها را محدود کرده است».

این مقام روسی در ادامه گفته که طالبان در مبارزه با داعش با همه کشورهای منطقه شریک هستند و روسیه به طالبان در آموزش نیروهای ضد تروریزم کمک می کند.

او همچنین خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را «شرم برای واشنگتن» خوانده و گفته که امریکا اکنون می‌خواهد با حمایت از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی طالبان را تضعیف کند.

ضمیر کابلوف با اشاره به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان گفته‌است: «انگلوساکسون‌ها (امریکا، بریتانیا و متحدان آن‌ها) از طریق سرویس‌های ویژه و نیروهای نیابتی، از داعش و شماری دیگر از گروه های تروریستی پشتیبانی می‌کنند و از این طریق سعی می‌کنند به طالبان آسیب رسانده و آن‌ها را وادار کنند تا تسلیم اراده آن‌ها شوند».

روسیه پیش از این نیز امریکا و بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای متحد امریکا را به حمایت از داعش در منطقه متهم کرده بود و گفته بود که بر اساس اطلاعاتی که طالبان به آن‌ها داده، داعش با حضور نیروهای امریکایی در افغانستان تقویت شده‌است.
با این حال، این نخستین بار است که یک مقام روسی برای آموزش نیروهای طالبان ابراز آمادگی می‌کند. روسیه گفته که طالبان برنامه حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی در این کشور زیر بررسی است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که این تصمیم را در مشورت با شرکای خود می‌گیرد؛ هرچند مقامات روسی بعداً اعلام کردند که جز تاجیکستان دیگر کشورهای متحد روسیه ملاحظه‌ای در این تصمیم ندارند.

تاجیکستان از پیوستن افغانستان به سازمان همکاری شانگهای راضی نیست

ضمیر کابلوف در بخشی دیگر از سخنان خود گفته که روسیه از ازسرگیری کارگروه سازمان همکاری شانگهای – افغانستان حمایت می‌کند اما تاجیکستان، عضو دیگر این سازمان در این باره تردید دارد.

او افزوده که اقدامات روسیه در مسیر افغانستان در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای هماهنگ شده است.

نماینده ویژه روسیه گفته‌است: «مسکو و اکثریت شرکت کنندگان در شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) از از سرگیری کار گروه سازمان همکاری شانگهای – افغانستان پشتیبانی کردند، تاجیکستان در این باره تردیدهای زیادی دارد، اما روسیه امیدوار به نرمش دیدگاه دوشنبه در این زمینه است».

پیشتر نیز ضمیر کابلوف گفته بود که روسیه از پیوستن افغانستان به سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند. او افزوده بود که باید افغانستان اقتصاد خود را نظم دهد تا سایر اعضای سازمان شانگهای از الحاق آن حمایت کنند.

مطالب مرتبط