گروه هفت درباره استفاده از دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین مذاکره می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد که کشورهای گروه هفت، پیشرفت خوبی در مورد کمک پیشنهادی به اوکراین از طریق سود به دست آمده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه کسب کرده‌اند.

جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید این سخنان را امروز پنج‌شنبه، 13 جون در جنوب ایتالیا، جایی که در حال حاضر نشست رهبران گروه هفت در جریان است، بیان کرد.

پیشنهاد امریکا که انتظار می‌رود در نشست گروه هفت تصویب شود، می‌تواند سالانه ۵۰ میلیارد دالر کمک برای اوکراین و همچنین اعمال فشار اقتصادی جدید برای روسیه را به دنبال داشته باشد.

ولادیمیر زلنسکی؛ رییس جمهور اوکراین هم گفته است که انتظار دارد در نشست گروه هفت «تصمیمات مهمی» گرفته شود.

قرار است بعدا جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا با آقای زلنسکی دیدارکرده و توافقنامه امنیتی ده ساله‌ای را برای حمایت بیشتر از کی‌یف امضا کنند.

در نشست گروه هفت که تا روز شنبه آینده ادامه خواهد داشت موضوعاتی دیگر از جمله تنش با چین، جنگ در غزه و به کارگیری ایمنی هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد.

همه رهبران گروه هفت قبلا از طرح پیشنهادی جو بایدن برای پایان دادن به درگیری‌ها، شامل آتش‌بس فوری، آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک‌ها به غزه بود، حمایت کرده بودند.

آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، بریتانیا، جاپان، فرانسه و کانادا گروه هفت را تشکیل می‌دهند و در نشست‌های رهبران آنان معمولا از چند کشور غیرعضو نیز برای شرکت در برخی گفتگوها دعوت به عمل می‌آید. مقامات اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارند.

مطالب مرتبط