جهان چندقطبی، پیام سفر پوتین به پیونگ یانگ

رهبران روسیه و کوریای شمالی در پیام مشترک و قدرتمند خود به امریکا نشان دادند که جهان دیگر تابع اراده واشنگتن نیست، این یک جهان چندقطبی است که با اراده و اداره بازیگران بزرگ مدیریت می‌شود.

ولادیمیر پوتین؛ ریيس‌ جمهور روسیه، روز سه‌شنبه، ۲۹ جوزا پس از ورود به کوریای شمالی با کیم جونگ اون؛ رهبر این کشور دیدار کرد.

پوتین گفت که روسیه روابط تجاری و امنیتی خود با کوریای شمالی را گسترش می‌دهد و از پیونگ یانگ در برابر امریکا حمایت می‌کند.

رسانه دولتی کوریایی شمالی نیز گزارش دادند که پوتین در دیدار با کیم جونگ اون از پیونگ یانگ به دلیل مقاومت در برابر تحریم‌ها و «تهدیدهای» امریکا تمجید کرده است.

پوتین به کیم جونگ اون قول داده است که برای توسعه تجارت و امنیت در سراسر اورآسیا به صورت مشترک با محدودیت‌های یکجانبه و «غیرقانونی» غرب به رهبری امریکا مقاومت کند.

دوطرف همچنین در جریان سفر پوتین تفاهمنامه همکاری‌های راهبردی امضا کردند.

این سفر تاریخی بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و مجامع سیاسی و نظامی غرب داشت. این امر به وضوح نشان می‌دهد که اهمیت این سفر تا چه اندازه بالا بوده و پیام‌ها و پیامدهای آن برای هژمونی جهانی ایالات متحده و سلطه ناتو بر معادلات بین‌المللی تا چه حد جدی و عمیق است.

نخستین پیام این سفر این است که کوریای شمالی دیگر یک کشور منزوی و تحت تحریم‌های فاجعه‌بار بین‌المللی نیست. این کشور درهای خود را به روی قدرت‌های نوظهور جهانی باز کرده و به ائتلاف‌های تازه می‌پیوندد.

بنابراین برای رهبر کوریای شمالی اهمیت بالایی دارد که رهبر یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی که عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارد پس از ۲۴ سال راهی پیونگ یانگ می‌شود و در این سفر با کوریای شمالی پیمان تعامل راهبردی امضا می‌کند.

به این ترتیب رهبران روسیه و کوریای شمالی در پیام مشترک و قدرتمند خود به امریکا نشان دادند که جهان دیگر تابع اراده واشنگتن نیست، این یک جهان چندقطبی است که با اراده و اداره بازیگران بزرگ مدیریت می‌شود.

پیام صریحی که از طرف ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهوری روسیه بیش از سفر به کوریای شمالی منتشر شد و بازتاب وسیعی در رسانه‌های این کشور داشت نیز روشن می‌کند که رهبران روسیه نگاهی بلندنظرانه به اتحاد با کوریای شمالی دارند. آن‌ها معتقد اند که دو کشور بر اساس منافع مشروع، اهداف راهبردی و دشمنان مشترک نیازمند توسعه روابط در همه ابعاد و زمینه‌ها هستند.

ولادیمیر پوتین در مقاله‌ای که پیش از سفر به پیونگ یانگ منتشر کرد به طور صریح از حمایت کامل کوریای شمالی از «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین تمجید کرد؛ اقدامی معنی‌دار که نشان می‌دهد روسیه در جنگ با غرب در اوکراین تنها نیست، این جنگ بلوک‌ها، جنگ شرق و غرب و جنگی برای مدیریت آینده جهان است.

از جانب دیگر، ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو نیز اخیرا درباره ظهور ائتلافی با مشارکت کشورهای روسیه، چین، ایران و کوریای شمالی هشدار داد و درباره پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد؛ موضعی که نشان می‌دهد غرب تا چه اندازه نگران تضعیف هژمونی بلامنازع خود بر مناسبات بین‌المللی است.

در این میان اگرچه چین تاکنون سعی کرده است مشارکت راهبردی خود با روسیه در جنگ علیه غرب در اوکراین را پنهان کند؛ اما نشانه‌های واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد پیروزی روسیه در اوکراین به یک معنا برای چین نیز در برابر امپریالیزم غربی و گسترش هدفمند ناتو به سمت شرق از اهمیت حیاتی برخوردار است.

افزون بر دشمن مشترک یعنی غرب، محور دیگری که به ائتلاف چهارگانه روسیه، چین، ایران و کوریای شمالی اهمیت مضاعف می‌بخشد و نقش‌آفرینی آن در معادلات جهانی را تقویت می‌کند سه عنصر کلیدی دیگر یعنی جمعیت، جغرافیا و قدرت نظامی است.

بنابراین نگرانی‌های صریح و آشکار غرب درباره پیوندهای راهبردی رو به گسترش میان روسیه و کوریای شمالی از یک سو، روسیه و چین از جانب دیگر و همچنین مشارکت ایران در این ائتلاف کاملاً قابل درک است؛ زیرا غرب آشکارا در حال از دست دادن آخرین خاکریزهای خود برای سلطه بر معادلات سیاسی امنیتی و اقتصادی جهان می‌باشد.

با توجه به این واقعیت‌ها سفر تاریخی ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهوری روسیه به کوریای شمالی پس از ۲۴ سال تنها به منظور توسعه روابط دوجانبه یا کسب حمایت نظامی و راهبردی پیونگ یانگ از روسیه در جنگ علیه اوکراین و غرب نیست؛ این سفر حرکتی برای تقسیم جهان به قطب‌های تازه قدرت، درهم‌شکستن هژمونی ایالات متحده، تضعیف ناتو و ظهور یک بلوک قدرتمند تازه به شمار می‌آید و این همان چیزی است که ترس و هراس و نگرانی را در سراسر غرب گسترش داده است.

مطالب مرتبط