ادامه انتقادها از نشست دوحه؛

جبهه آزادی: رویکرد گزینشی سازمان ملل امنیت جهانی را با خطر مواجه می‌کند

جبهه نظامی ضد طالبان موسوم به «جبهه آزادی افغانستان» در واکنش به برگزاری نشست دوحه از سوی سازمان ملل، اعلام کرد که رویکرد گزینشی این سازمان با اسناد الزام آور و قطع‌نامه‌های شورای امنیت، بحران افغانستان را پایان نمی‌دهد و علاوه بر آن صلح و امنیت منطقه و جهان را با خطر مواجه می‌کند.

این جبهه امروز دوشنبه، 11 سرطان با نشر بیانیه‌ای گفته‌است که اجندای نشست سوم دوحه برای راضی کردن گروه طالبان ترتیب شده و خلاف روحیه عمومی‌ منشور سازمان ملل متحد است.

بیانیه افزوده که موارد حیاتی چون بحران بشری، حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان افغانستان، حقوق اقوام، امنیت و تروریزم و حاکمیت قانون که در متن قطع‌نامه ۲۷۲۱ شورای امنیت تسجیل شده در اجندای نشست دوحه غایب است.

جبهه آزادی افزوده است: «این رویکرد، خلاف روحیه عمومی منشور سازمان ملل متحد بوده و بی‌طرفی این سازمان در قضایای افغانستان را زیر پرسش جدی قرار می‌دهد».

جبهه آزادی اقدام را رویکرد گزینشی با اسناد الزام‌آور قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده و افزوده که این نه‌تنها به پایان بحران و منازعه جاری در افغانستان کمک نمی‌کند، بلکه در میان‌مدت صلح و امنیت منطقه و جهان را با خطر مواجه می‌کند.

این جبهه تأکید کرده که طالبان با توجه به نداشتن مشروعیت داخلی، ارتباط با گروه‌های تروریستی و غصب قدرت، از مردم افغانستان نمایندگی نمی‌توانند.

در متن بیانیه این جبهه آمده است: «تا زمان روی کار آمدن یک حکومت مشروع و مردمی، بحث روی سپردن دارایی‌های مردم افغانستان به گروه تروریستی طالبان منتفی و غیر قابل توجیه است».

جبهه آزادی از سازمان ملل خواسته است که‌ پیش از هر تصمیم درباره دارایی‌های مسدود شده افغانستان در خارج، مفاد کنوانسیون بین‌المللی اضمحلال منابع مالی تروریزم و قطع‌نامه ۲۴۶۲ شورای امنیت را در نظر داشته باشد. در ادامه آمده که سازمان ملل از انجام هرگونه عملی که در نتیجه آن «تروریزم طالبانی» تأمین مالی شود، خودداری کند.

بیانیه افزوده که ادامه روند دوحه با منش و روش کنونی، قطعاً به بی‌اعتباری این سازمان در افکار عمومی و جرأت بخشیدن به سایر گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان می‌انجامد و باید متوقف شود.

این جبهه ضدطالبان همچنان خاطرنشان کرده است که مسأله تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که به جز از گروه طالبان مورد توافق همه جریان‌های سیاسی اثرگذار بر آینده افغانستان بوده، به صورت عامدانه مغفول نگه‌داشته شده است.

نشست سوم دوحه در سایه انتقادهای گسترده مبنی بر عدم حضور زنان و عدم بحث درباره حقوق بشر امروز پایان یافت. در این نشست هیأت طالبان به رهبری ذبیح‌الله مجاهد شرکت کرد. در این نشست درباره مواد مخدر و تقویت سکتور خصوصی افغانستان تحت تسلط طالبان توافقاتی حاصل شد.

رزماری دیکارلو؛ معاون دبیر کل سازمان ملل که ریاست این نشست را بر عهده داشت در نشست خبری خود پس از پایان نشست دوحه اعلام کرد که موضوع حکومت همه شمول و تامین حقوق زنان نیز از موضوعات مورد بحث بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *