نزدیک به ۴۰ درصد از کودکان افغان از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده که بیش از ۲۴ درصد کودکان افغان از اضطراب و ۱۵ درصد از افسردگی رنج می‌برند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده که بیش از ۲۴ درصد کودکان بین ۵ – ۱۷ ساله در افغانستان اضطراب را تجربه می‌کنند و ۱۵ درصد آنها دچار افسردگی هستند.

یونیسف می‌گوید کودکان افغان ۱۰ مرتبه بیشتر از نرخ میانگین جهانی با بیماری‌های روانی درگیر اند.

یونیسف در گزارش جدید خود افزوده است که بیماری‌های روانی در میان کودکان افغانستان میراث جنگ، مهاجرت، آوارگی و فقر اقتصادی است. این سازمان تاکید می‌کند که حوادث مکرر طبیعی و مهمات انفجاری مشکلات روانی کودکان افغان را افزایش داده است.

یونیسف، کودکان را «بخش آسیب‌پذیر جامعه» خوانده و می‌گوید که آن‌ها در زمان بحران در سطح بالایی از اضطراب، تروما و اختلال در زندگی روزمره مواجه‌اند.

در گزارش یونیسف آمده است اقدامات محدودکننده مستمر بر آموزش دختران در افغانستان دست‌رسی آن‌ها را به خدمات بهداشتی و حمایت از سلامت روان کاهش داده است.

این سازمان می‌گوید در غیاب سیستم رسمی حمایت از کودکان، ۷۵۰ «واحد دوستانه» فعال در زمینه حقوق کودکان را در سراسر افغانستان اداره می‌کند. یونیسف اضافه کرد که کودکان در این واحدها از مشوره‌های روانی نیز برخوردارند.

سازمان یونیسف همچنان می‌افزاید که پارسال از طریق همین واحدها، از نزدیک به چهار میلیون کودک در ۳۴ ولایت افغانستان مراقب کرده و به آنها حمایت‌های روانی ارایه کرده است.

در گزارش یونیسف آمده است که این سازمان در سال ۲۰۲۳ نزدیک به سه هزار مددکار اجتماعی را در افغانستان آموزش داد که نیمی از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد در گزارش اخیر خود گفته است در نظر دارد از ۳.۶ میلیون کودک افغان در سال ۲۰۲۴ مراقبت کند و به آنان خدمات سلامت روان ارائه دهد.

مطالب مرتبط