طالبان مانع مراسم محرم در غرب کابل شدند

منابع گزارش داده‌اند که نیروهای طالبان مانع برگزاری مراسم محرم در غرب کابل شده و این گروه پرچم‌های حسینی و سقاخانه‌ها در غرب کابل را نیز جمع کرده‌اند.

شماری از باشندگان غرب کابل از جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین(ع)، دروازه‌های سیاه‌پوش و سقاخانه‌ها در برخی از نقاط سرک دشت برچی از دوشنبه‌شب، ۱۸ سرطان‌ به این سو از سوی نیروهای طالبان خبر می‌دهند.

در همین حال، مسئولان امنیتی ولایت کابل در مصاحبه به رسانه‌ها ضمن تایید این موضوع می‌گویند که این کار طبق توافق کمیسیون فرهنگی که متشکل از نمایندگان وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ، امر به معروف و نهی المنکر و علمای اهل تشیع می‌باشد صورت گرفته است.

از سوی دیگر، ستاد برگزاری مراسم عاشورای سال ۱۴۰۳ طالبان در ساحه جبرئیل هرات و حومه آن گشت‌وگذار عزاداران محرم در جاده‌ها را منع کرده است.

در مکتوبی که به رسانه رسیده، آمده است که عزاداران محرم از نصب بیرق، رسامی و خطاطی روی وسایل نقلیه با شعارهای مذهبی خودداری کنند و پس از خروج از مسجد نیز در جاده‌ها گشت‌وگذار نکنند.

براساس این مکتوب، عزاداران در سرک‌ها موانع ایجاد نکرده و از نصب پرچم‌ها و بنرهایی که عکس‌های ذی‌روح در آن منقش باشد نیز خودداری کنند.

در این مکتوب آمده: «از اعمالی همچون قمه‌زنی، برهنه سینه زدن، گل مالیدن بر سر و تن و یک سلسله مراسم‌هایی که باعث وهن نسبت به مذهب می‌شود، خودداری کنند.»

طالبان از مردم نیز خواسته‌اند که در تأمین امنیت‌شان با نیروهای این گروه همکاری کنند.

این در حالی است که طالبان یک‌شنبه‌شب هفته روان نیز پرچم‌های نصب شده عزاداران عاشورا را در بخش‌های از ساحه جبرئیل شهر هرات پاره کردند.

طالبان سه روز پیش در ولایت غزنی از عزاداران محرم خواستند که از نصب پرچم در سطح شهر خودداری کنند.

مطالب مرتبط