بی‌احترامی طالبان به شخصیت‌های ملی، هشدار اساتید دانشگاه درباره «آتش زیر خاکستر»

به دنبال تخریب تندیس عبدالعلی مزاری؛ رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی و رنگ پاشیدن به تصویر امان‌الله خان در ننگرهار برخی از استادان دانشگاه طی نامه‌ای سرگشاده از این بی‌احترامی طالبان نسبت به شخصیت‌های کشور انتقاد کرده و درباره شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر هشدار دادند.

جمعی از نویسندگان و استادان دانشگاه در کابل امروز چهارشنبه، ۲۰ سرطان در نامه‌ای هشدار داده‌اند که بی‌احترامی به شخصیت‌های قومی و سیاسی کشور، آتش زیر خاکستر را شعله‌ور کرده و وحدت ملی، امنیت و ثبات را صدمه می‌زند.

در روزهای اخیر، طالبان با رنگ‌پاشی به تصویر امان‌الله خان و جایگزین‌سازی پرچم خود به جای عکس شاه ترقی‌خواه افغانستان در تورخم و تخریب تندیس عبدالعلی مزاری؛ رهبر پیشین حذب وحدت اسلامی، با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده‌اند.

استادان دانشگاه توهین به شخصیت‌های سیاسی و تاریخی را نگران‌کننده و مشکوک خوانده و از طالبان خواسته‌اند جلو چهره‌های نفاق‌افکن را بگیرند.

استادان دانشگاه در این اعلامیه از طالبان خواسته‌اند جلو «افراد و حلقات تنگ‌نظر و حذف‌‌اندیش» را بگیرند و به افتخارات تاریخی، شخصیت‌های ملی و جهادی، نمادها، باورها و نمایندگان اقوام، اقشار و مفکوره‌ها و گفتمان‌های مختلف احترام بگذارند.

نویسندگان و استادان دانشگاه هشدار داده‌اند که اقدامات «مشکوک» و «نفاق‌افکنانه»، کینه‌ها و عقده‌های فروخورده را زنده کرده و امنیت، ثبات و وحدت ملی کشور را تهدید می‌کند.

به گفته استادان دانشگاه، نابردباری و نگاه حذف، علت اصلی بی‌ثباتی، اختلاف، منازعه و نفاق در بین ملت‌ها بوده است.

در اعلامیه آمده: «زمانی که ادعا می‌شود جنگ و منازعه پایان یافته و حاکمیت سراسری مستقر شده است، شرایط نیز باید به کلی تغییر کند. دشمنی‌ها پایان یابد. خشم‌ها فرو نشیند. شعله‌های انتقام خاموش شود. همه به زندگی مشترک بیندیشند. کشور، خانه مشترک همه تلقی شود. گوناگونی گروه‌های اجتماعی و گوناگونی منافع، علایق، باورها، احساسات و عواطف آنان باید به رسمیت شناخته شود.»

آنان بر احترام به شخصیت‌های سیاسی و تاریخی کشور تأکید کرده و گفته‌اند که «تجربه کشورهای باثبات نشان می‌دهد که وحدت و ثبات آن‌ها برایند احترام و پذیرش تکثر و تفاوت است. به گفته آنان، شخصیت‌های مورد احترام، ارزش‌های مورد احترام، نمادهای مورد احترام و باورهای مورد احترام مردم نیز باید محترم شمرده شوند. این یک اصل مهم دینی و اخلاقی نیز هست.»

استادان دانشگاه و نویسندگان گفته‌اند «برخوردهای حذف‌‌اندیشانه» وحدت ملی و پایه‌های اعتماد ملی را ویران می‌کند.

مطالب مرتبط