ایران با عدم تایید مدارک ورزشکار افغان، او را از المپیک پاریس محروم ساخت

علیرضا عباسی؛ تکواندوکار افغان که به رقابت‌های المپیک 2024 پاریس راه یافته است، به دلیل عدم تأیید مدارکش در ایران و پاسخ ندادن فدراسیون تکواندوی ایران به نامه‌ای از «آی‌او‌سی» از حضور در این مسابقات محروم شد. یک مقام فدراسیون تکواندوی ایران درباره پاسخ‌ندادن به این نامه گفته‌است: «در زبان انگلیسی مشکلات داشتیم، با خبرگزاری‌های بین‌المللی در تماس نبودیم. ما هم خسته شدیم و دیگر نمی‌شود ادامه داد».

آقای عباسی که در ایران زندگی می‌کند از 12 سالگی در رشته تکواندو ورزش می‌کند، با پرچم تیم پناهجویان فدراسیون جهانی، در مسابقات گزینشی آسیا موفق به کسب سهمیه المپیک شد؛ اما کمیته بین‌المللی المپیک، تکواندوکاری از هنگ‌کنگ را جایگزین او کرده است.

فریبرز عسکری؛ سرمربی سابق ایران و مربی عباسی به روزنامه اعتماد ایران گفت: «آی‌اوسی استعلام ثانویه برای تأیید مدارک عباسی را به اداره امور اتباع و مهاجرین ایران ارسال می‌کند که ظاهراً در آن مقطع به این نامه جواب داده نشده است».

عباسی در وزن ۶۸ کیلوگرم از هیأت گزینشی المپیک به میزبانی چین، سهمیه المپیک را دریافت کرد. او با غلبه بر رقبای خود از سوریه، فیلیپین و هنگ کنگ، توانست همراه با توبتیم‌دانگ (تایلند) که قهرمان بازی‌های آسیایی هانگژو و نایب قهرمان ۲۰۲۳ دنیاست، جواز شرکت در المپیک را بگیرد.

مطابق مقررات، حق بازی در المپیک به عباسی تعلق دارد که سهمیه گرفته است؛ اما عدم همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران، رویای او برای بازی در المپیک را نقش بر آب کرده است.

فدراسیون تکواندوی ایران درباره اهمال در پاسخگویی به آی‌اوسی، کم‌کاری را به خود این نهاد نسبت داده. این نهاد همچنین دفتر کمیساریای پناهندگان در ژنو و دفتر سازمان ملل در تهران را مقصر قلمداد کرده است.

صادق هاشمی؛ رییس کمیته امور مهاجرین این فدراسیون می‌گوید: «فکر می‌کنم داستان مقداری سیاسی شد. در فکرشان نمی‌گنجد بازیکنی از ایران به عنوان پناهنده شرکت کند، چون حدود ۸ یا ۹ تا از بازیکنان پناهنده در المپیک از ایران هستند».

با این حال، عدم پاسخگویی ایران در مهلت مقرر به آی‌اوسی، تنها دلیل حذف عباسی عنوان شده است؛ به همین دلیل، به رغم بازماندن غیر فنی عباسی از پاریس، بورسیه‌اش را تا المپیک ۲۰۲۸ تمدید کرده‌اند.

علیرضا عباسی در مصاحبه با روزنامه اعتماد ایران دلیل حذف خود را کم‌کاری اداره اتباع خارجی در ایران دانسته است.

رییس کمیته امور مهاجرین فدراسیون تکواندوی ایران گفته‌است: «ما با خبرگزاری‌های بین‌المللی در تماس نبودیم و به لحاظ زبان انگلیسی هم مشکلاتی دخیل بود. آی‌اوسی نظر نهایی را داده. تا حدودی ما هم خسته شدیم و دیگر نمی‌شود ادامه داد.»

مطالب مرتبط