انتشار ویدیوی رقص جنگجویان طالبان در هرات جنجالی شد

در حالی که طالبان پخش و نشر و شنیدن موسیقی را «حرام» می‌دانند رسانه‌ای بریتانیایی تلگراف گزارش داده است که جنگجویان طالبان با موسیقی می‌رقصند، تاب می‌خورند و می‌چرخند.

روزنامه بریتانیایی تلگراف گزارش داده است که شماری از جنگجویان طالبان در حال رقصیدن با موسیقی فیلمبرداری شده‌اند.

این در حالی است که این گروه با وضع مقررات سختگیرانه‌ای هم رقص و هم موسیقی را حرام و ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش تلگراف، جنگجویان این گروه شبه نظامی در پارکی در هرات در حالی فیلمبرداری شدند که سلاح بر دوش داشتند و با نواختن موسیقی تاب می‌خوردند و می‌چرخیدند.

این روزنامه بریتانیایی در ویدیویی صحنه‌های گوناگونی از رقصیدن شبه نظامیان طالبان را نشان داده است که با موسیقی شاد می‌رقصند. تلگراف عکس‌هایی هم از صحنه رقصیدن اعضای این گروه را پخش کرده است.

تلگراف افزوده که شمار زیادی ویدیو را بررسی کرده که در آن‌ها اعضای طالبان برخلاف مقررات خود عمل می‌کنند.

براساس گزارش این روزنامه، شماری از جنگجویان طالبان در حالی می‌رقصند که شماری دیگر از هم‌قطاران آن‌ها از یک موتر نظامی امریکایی سرگرم تماشا هستند.

تلگراف افزوده است که در یک ویدیوی دیگر جنگجویان طالبان با حضور تماشاگران عادی مشغول رقصیدن هستند.

این روزنامه از قول یک مقام طالبان در ولایت هلمند گزارش داده که گفته است: «وقتی پسر فرمانده من متولد شد، ما با رقصیدن در محوطه پاسگاه خود جشن گرفتیم.»

این مقام طالبان افزوده است که بسیاری از جنگجویان این گروه باور ندارند که دین رقصیدن را ممنوع کرده باشد، اما رهبران این گروه به این دلیل رقص را ممنوع کرده‌اند که از فرهنگ غربی فاصله بگیرند.

این عضو گروه طالبان به تلگراف گفته: «هدف آن‌ها این است که مردم را بترسانند و مردم را بفهمانند که امریکایی‌ها رفته‌اند و حالا ما سر قدرت هستیم.»

این در حالی است که طالبان موسیقی و رقص را عامل «فساد اخلاقی» دانسته‌ و شنیدن موسیقی را حتی در داخل موتر‌های شخصی هم ممنوع کرده‌اند.

جنگجویان طالبان در ایست‌های بازرسی این گروه در مراکز شهری و جاده‌های روستایی مسافرانی را که به موسیقی گوش می‌دهند، متوقف می‌کنند.

تلگراف به نقل از یک شهروند ساکن شهر میمنه گزارش داده که گفته است طالبان او را به صورت روزانه به دلیل شنیدن موسیقی متوقف می‌کنند.

رشاد گفته: «‌ان‌ها مرا تهدید کردند و گفتند که نباید موسیقی بشنوم و باید قرآن بشنوم. آخرین بار آن‌ها مرا به دلیل شنیدن موسیقی ایرانی در موترم به یک ایست پولیس بردند. با سیلی به رویم زدند و گفتند که موترم را برای سه روز متوقف می‌کنند.»

به گفته تلگراف، جشن‌های عروسی در افغانستان که زمانی با صدای موسیقی و رقص به لرزه درمی‌آمد، حالا کاملا خاموش شده‌اند. جشن‌های عروسی حالا یا با سکوت یا با شعارهای مذهبی برگزار می‌شوند.

تلگراف همچنین افزوده که صدای دهل و هارمونیه، که برای صدها سال در جشن‌ها شنیده می‌شد، حالا غیرقانونی شده است.

این روزنامه همچنین گفته است که تالارهای عروسی هم حالا خالی و خاموش شده‌اند. بسیاری از آن‌ها بسته شده‌اند، چرا که نمی‌توانند مشتری پیدا کنند.

جلیل احمدی ۲۸ ساله به تلگراف گفته است: «۲۰ نفر آن‌ها (طالبان) به عروسی من ریختند.»

به گفته تلگراف، جشن عروسی این مرد به دلیل پخش موسیقی در یک باغ خصوصی در بیرون شهر هرات هدف حمله طالبان قرار گرفت.

طالبان چندین مهمان عروسی او را زدند، زنان را پراکنده کردند و دست‌کم شش نفر از جمله پدر و پدرزن او را برای ۱۰ روز بازداشت کردند.

احمدی به این روزنامه بریتانیایی گفته است: «آن‌ها ما را توهین کردند و بهترین روز زندگی‌ام را خراب کردند. آن‌ها با خوشی می‌جنگند.»

پیش از این جنگجویان طالبان بارها دیده شده‌اند که سازهای نوازندگان را شکسته‌اند و در مواردی آوازخوان‌ها و نوازندگان را لت‌وکوب کرده‌ و حتی کشته اند.

مطالب مرتبط