پایان اعتراضات؛

مرز چمن به روی مسافران بدون ویزه و پاسپورت بازگشایی شد

نمایندگان معترضان چمن و کمیته مذاکراتی حکومت پاکستان گفته اند که دروازه مرزی چمن – اسپین بولدک به روی مسافرانی که ویزه و پاسپورت ندارند بازگشایی شده و به این ترتیب اعتراضات ده ماهه در این منطقه نیز پایان یافته است.

ملک عنایت خان کاسی؛ یک عضو هیات مذاکره کننده حکومت پاکستان امروز یکشنبه ۳۱ سرطان خطاب به هزاران معترض گفت که اکنون اقوام دو سوی خط دیورند می‌توانند آزادانه بین چمن و سپین بولدک رفت و آمد و تجارت کنند.

او گفت: «از امروز با شناخت کارت [پاکستان] و تذکره [افغانستان] در این مسیر رفت و آمد کرده می‌توانید. کسانی که شناخت کارت ندارند، برایشان ده دفتر سیار در چمن توظیف می‌شود».

همزمان با این تصمیم دولت پاکستان، شماری از معترضان زندانی شده توسط نیروهای پاکستانی نیز آزاد شده‌اند.

ملک عنایت کاسی گفته که حکومت پاکستان تمام خواست‌های معترضان را پذیرفته است.

حکومت پاکستان تا کنون به صورت رسمی در این باره چیزی نگفته؛ اما باشندگان محل به رسانه‌ها گفتند که مرزبانان پاکستانی گفته اند که اقوام دو سوی مرز، سر از ساعت هشت صبح فردا (۲۲ جولای) می‌توانند توسط شناخت کارت پاکستان و تذکره افغانستان بین سپین بولدک و چمن رفت و آمد کنند.

دولت پاکستان نزدیک به ۱۰ ماه پیش مرز چمن-اسپین‌بولدک را به روی باشندگان دو طرف که ویزه و پاسپورت ندارند، بسته کرده بود که منجر به شکل گیری اعتراضات در این منطقه شده بود.

حکومت پاکستان گفته است که به خاطر مسایل امنیتی، داشتن پاسپورت و ویزه را برای تردد در گذرگاه‌های مرزی الزامی کرده است؛ اما معترضان چمن گفته بودند که تا زمانی که این تصمیم لغو نشده است، به تظاهرات شان ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط