مولوی عبدالکبیر خواهان رفع محدودیت‌ها علیه مقامات طالبان شد

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در کنفرانس ملی کار خواهان لغو محدودیت‌های کشورها علیه مقام‌های این گروه شده و همچنین دلیل فقر و بیکاری در افغانستان را برنامه‌های نظام پیشین در کشور خواند. این در حالی است که پس از روی‌کار آمدن این گروه در افغانستان فقر و بیکاری در کشور افزایش یافته است.

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان امروز سه‌شنبه، دوم اسد در کنفرانس ملی کار، برای کاهش فقر و بیکاری در کشور با انتقاد از کشورهای جهان خواست که به محدودیت‌های غیرقانونی و ناعادلانه در برابر مردم افغانستان و مقام‌های این گروه پایان دهند.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان تأکید کرد که با این گروه باید به عنوان یک عضو فعال جامعه جهانی دست مطمئن همکاری داده شود.

شیخ نورالحق انور؛ رییس عمومی اداره امور طالبان نیز در کنفرانس ملی کار گفت: «پس از حاکمیت امارت اسلامی، هماهنگی بی‌سابقه در اداره‌های دولتی به وجود آمده است.»

او افزود: «تطبیق پروژه‌های اساسی و انکشافی در کشور از اولویت‌های امارت اسلامی است.»

در همین حال، امیرخان متقی؛ وزیر امور خارجه طالبان نیز در کنفرانس ملی کار گفت: «جهان در قبال مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان با امارت اسلامی نه تنها مسئولیت خود را ادا نکرده؛ بلکه بر سکتور بانکی و تسهیلات تاجران افغان محدودیت وضع کرده است.»

آقای متقی افزود: اکنون معتادین صحت و دهاقین در افغانستان بدیل معیشت می‌خواهند.

در همین حال، عبدالواسع؛ ریس عمومی دفتر نخست‌وزیر طالبان نیز گفت که پالیسی حکومت این گروه اقتصادمحور بوده و به دنبال احیای اقتصاد کشور با تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

او همچنین گفت که نرخ بیکاری در کشور بلند است این کنفرانس برای کاهش بی‌کاری راه اندازی شده است.

ملا عبدالمنان عمری؛ وزیر کار و امور اجتماعی طالبان نیز در کنفرانس ملی کار گفت که این وزارت با در نظرداشت نیازمندی‌های روز در قانون کار تعدیلات آورده است.

آقای عمری این قانون را برای کار ضروی عنوان کرد و افزود که با توشیح آن بیشترین مشکلات در بخش کار حل، حقوق کارگران تأمین و به نگرانی‌های موجود راه‌حل‌های قانونی و معقول پیدا می‌شود.

وزیر کار و امور اجتماعی در کنفرانس ملی کار گفت که به دلیل چندین دهه جنگ و اشغال در افغانستان، به‌شمول بخش کار، سیستم معیشتی و زیرساخت‌های کشور به‌شدت آسیب دیده است.

آقای عمری افزوده که این گروه مبارزه با بی‌کاری را یکی از مسئولیت‌ها و اولویت‌های اصلی خود دانسته و برای رفع آن پروژه‌های مختلف را از طریق بخش‌های مربوطه راه‌اندازی کرده‌است.

او همچنین گفت که در حال حاضر بیش از یک میلیون تن در اداره‌های این گروه و شمار دیگر در بخش خصوصی مصروف کار هستند.

در همین حال، ملا حسن آخوند؛ نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که بیکاری محصول چهار و نیم دهه جنگ و مداخله خارجی است که به رژیم طالبان میراث مانده است.

ملا حسن آخوند از کشورها و نهادهای امدادرسان خواست در زمینه اشتغال‌زایی و کاریابی به مردم افغانستان کمک کنند.

این مقام ارشد طالبان در پیامی، از بخش خصوصی خواست از شرایطی که این گروه به وجود آورده استفاده کنند.

رامین بهزاد؛ رییس سازمان جهانی کار در افغانستان نیز در این نشست گفت: «ما در اینجا گرد هم آمدیم تا مسئولیت خود را در برابر افغان‌ها درباره اشتغال‌زایی ادا کنیم.»

او گفت: «اشتغال‌زایی می‌تواند روی سطح زندگی مردم تأثر گذار باشد. ما باورمند هستیم زمانی که مردم به زمینه کاری دست رسی داشته باشد سطح زندگی آن‌ها بهبود می‌یابد. هدف ما این است که عدالت اجتماعی تأمین شود و مردم به کار معیاری دسترسی داشته باشد.»

او افزود: «سازمان جهانی کار از چند دهه است که در افغانستان در بخش کار فعالیت می‌کند. سازمان‌های کار برنامه‌های خود را گسترش داده تا چالش موجود را در برابر بی‌کاری کاهش دهد. به‌تازگی ما برخی برنامه‌ها را روی دست گرفتیم و تشبثات کوچک را حمایت می‌کنیم.»

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان به منظور اشتغال‌زایی و کاهش فقر، کنفرانس ملی کار را تدویر کرده است.

مطالب مرتبط