امریکا کمک‌های مالی به طالبان را انکار کرد

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر ارسال پول نقد از سوی امریکا به طالبان، سخنگوی وزارت خارجه این کشور می‌گوید که واشنگتن کمک مالی به طالبان نمی‌کند.

متیو میلر؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری، حمایت مالی واشنگتن از گروه طالبان را رد کرد.

او احتمال دسترسی طالبان به کمک‌های امریکا به افغانستان را نادرست خواند و به خبرنگاران گفت که کشورش به طالبان کمک مالی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری درباره سوال یک خبرنگار در مورد سلاح‌های باقی‌مانده این کشور در افغانستان پاسخ نداد؛ اما گفت: «وقتی صحبت از کمک مالی امریکا به طالبان می‌آید ما صراحتا به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم.»

این در حالی است که اخیرا سیگار با نشر گزارشی اعلام کرد که وزارت خارجه امریکا نتوانسته است کار نهادهای مصرف کننده ۲۹۳ میلیون دالر کمکی این کشور به افغانستان را بررسی کند.

این نهاد گفت که ممکن است گروه طالبان از مصرف این کمک‌ها سود برده باشد.

اداره بازرس ویژه امریکا برای افغانستان در ماه ثور امسال گفت که ایالات متحده پس از ۳۰ اگست ۲۰۲۱ بیش از ۱۷ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

سیاست ایالات متحده پس از خروج از افغانستان بر تعامل با طالبان متمرکز است و تاکنون نشانه‌ای از تمایل به حمایت از نیروهای نظامی مخالف طالبان نشان نداده است.

باوجود این اما شهروندان امریکایی مخالف کمک مالی طالبان از سوی این کشور هستند و اخیرا هزاران نفر عمدتا شهروندان امریکایی طوماری را برای قطع کمک‌های مالی امریکا به طالبان
امضا کرده‌اند.

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان روز سه‌شنبه با انتقاد از جامعه جهانی و کشورهای همسایه گفت که «خنده‌دار» است که جهان فقط فرمایش می‌دهد، اما هیچ همکاری‌ نمی‌کند.

او بدون اشاره به میلیون‌ها دالر کمک‌های امریکا و جامعه جهانی به افغانستان در جریان سه سال گذشته به افغانستان گفت جامعه بیت‌المللی و کشورهای همسایه مسئولیت‌های خود را در قبال افغانستان انجام نداده‌اند.

مطالب مرتبط