کناره‌گیری بایدن؛ چه چیزی تغییر می‌کند؟

در عرصه بین المللی اما کناره‌گیری جو بایدن و حضور کامالا هریس در کارزارهای انتخاباتی امریکا تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا در سال‌های اخیر که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا بود، کامالا هریس به عنوان معاون او فعالیت می‌کرد؛ بنابراین تصمیم‌های بزرگ و سیاست‌گذاری‌های کلان درباره مسائل مهم بین‌المللی از سوی هر دو چهره مورد نظر اتخاذ می‌شده است.

جو بایدن؛ رئیس جمهوری ۸۱ ساله امریکا سرانجام تحت فشار هم‌حزبی‌های خود از جریان رقابت‌های انتخاباتی این کشور کناره‌گیری کرد و احتمال می‌رود که به جای او کامالا هریس؛ معاون آقای بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آینده ایالات متحده حضور داشته باشد.

این رویداد به سرعت در رسانه‌های سراسر جهان بازتاب یافت به واکنش‌های گسترده جهانی را برانگیخت.

علیرغم بازتاب گسترده‌ای که این تصمیم داشت به باور بسیاری از کارشناسان اما تغییر بزرگی در عرصه سیاست جهانی رخ نداده است. آن‌ها معتقد اند که این یک تغییر داخلی در امریکا محسوب می‌شود که ممکن است بر معادلات انتخاباتی و حتی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور تاثیر بگذارد.

برای طرفداران حزب دموکرات در داخل امریکا این اهمیت زیادی داشت که جو بایدن ۸۱ ساله که توانایی رقابت با دونالد ترامپ پرنفوذ و ثروتمند را ندارد از کارزارهای انتخاباتی کناره‌گیری کند و جای خود را به نامزدی جوان و پرانرژی بدهد.

با این وجود اما هنوز اطمینانی وجود ندارد که نامزد مورد حمایت دموکرات‌ها در انتخابات آینده امریکا قادر به شکست دادن دونالد ترامپ باشد. مساله اصلی این است که زمان برای بازسازی و احیای اردوگاه انتخاباتی دموکرات‌ها کافی نیست.

بنابراین صرف نظر از این‌که دموکرات‌ها سرانجام چه کسی را به عنوان نامزد خود در انتخابات امریکا معرفی خواهند کرد در صورت شکست او در مقابل دونالد ترامپ، انگشت اتهام به سمت جو بایدن نشانه خواهد رفت؛ کسی که با اصرار و سماجت فراوان در برابر فشارها و مخالفت‌ها برای حضور در کارزارهای انتخاباتی مقاومت کرد و به این ترتیب بخشی از فرصت دموکرات‌ها برای تبلیغات انتخاباتی صرف تنش‌های داخلی و تلاش‌ها برای مجاب کردن بایدن به کناره‌گیری از کارزارهای انتخاباتی شد.

از جانب دیگر، کامالا هریس که از او به عنوان اصلی‌ترین نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا نام برده می‌شود، در حال حاضر به عنوان معاون جو بایدن در کاخ سفید فعالیت می‌کند، یک زن رنگین پوست آسیایی تبار است؛ سه عامل عمده که می‌تواند برای شکست یک نفر در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کافی باشد؛ زیرا برای رای دهندگان امریکایی معیارهایی مانند جنسیت، رنگ پوست و سابقه آنگلوساکسونی هنوز هم تعیین‌کننده هستند. درست به همین دلیل است که تاکنون هیچ زنی در تاریخ ایالات متحده نتوانسته رئیس جمهور شود.

در عرصه بین المللی اما کناره‌گیری جو بایدن و حضور کامالا هریس در کارزارهای انتخاباتی امریکا تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا در سال‌های اخیر که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا بود، کامالا هریس به عنوان معاون او فعالیت می‌کرد؛ بنابراین تصمیم‌های بزرگ و سیاست‌گذاری‌های کلان درباره مسائل مهم بین‌المللی از سوی هر دو چهره مورد نظر اتخاذ می‌شده است.

بر این اساس، خانم هریس نیز در تصمیمات بحث برانگیز جو بایدن از جمله خروج فاجعه‌بار، شرم‌آور و غیرمسئولانه از افغانستان، مشارکت همه‌جانبه امریکا در جنگ اوکراین و بدتر از همه تامین تسلیحات، بمب‌ها و جنگنده‌های رژیم جنایتکار اسرائیل برای نسل‌کشی در غزه و جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل متحد، شریک و سهیم است و در قبال پیامدهای آن مسئول خواهد بود.

بنابراین، کامالا هریس اگرچه در طول سال‌های اخیر به عنوان معاون ریاست جمهوری امریکا حضوری کمرنگ در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده و مناسبات بین‌المللی داشته؛ اما تردیدی وجود ندارد که او با رویکردها و راهبردهای جو بایدن در زمینه بحران‌های کلان جهانی موافق است و از این نظر تفاوتی میان او و بایدن وجود ندارد.

با این حساب، اگرچه اکنون امید دموکرات‌ها برای شکست دادن دونالد ترامپ تقویت شده و این اطمینان که یک نامزد ضعیف، پیر و کهنسال قادر به تقابل با دونالد ترامپ پرنفوذ، ثروتمند و پرانرژی نخواهد بود جای خود را به تلاش‌های مضاعف برای افزایش محبوبیت و اقبال عمومی نسبت به کامالا هریس به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها داده است؛ اما حتی اگر خانم هریس بتواند دونالد ترامپ را در رقابت‌های انتخاباتی شکست دهد و جای جو بایدن در کاخ سفید را بگیرد، تغییر محسوسی در سیاست خارجی امریکا به ویژه در قبال افغانستان، اوکراین، غزه و سایر بحران‌های جهانی رخ نخواهد داد.

مطالب مرتبط