حقانی: اخراج کارمندان حکومت پیشین نشانه ضعیف طالبان است

سراج‌الدین حقانی؛ وزیر داخله طالبان در دومین روز کنفرانس ملی کار از برکناری کارمندان حکومت پیشین توسط این گروه ابراز نگرانی کرد.

سراج‌الدین حقانی؛ وزیر داخله طالبان، امروز چهارشنبه، ۳ اسد، در کنفرانس ملی کار گفت: «نباید دیگران را از کار برکنار و خود را جابه‌جا کنیم.» او همچنین افزود که انگشت‌ گذاشتن بر کوتاهی‌ها و برکناری کارمندان پیشین نشان‌دهنده ضعف این گروه است.

طالبان طی سه سال گذشته بخش قابل توجه کارمندان مسلکی حکومت پیشین را برکنار و افراد خود را در ادارات دولتی مقرر کرده است.

حقانی همچنین گفت که هدف از برگزاری این کنفرانس اطمینان به مردم و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

او افزود: «باید افراد مستحق و با تجربه را استخدام کنیم، نه اینکه آن‌ها را کنار بگذاریم و خود را جابه‌جا کنیم.»

بربنیاد گزارش‌ها، طالبان متخصصان را از ادارات دولتی برکنار و افراد خود را که فاقد تحصیلات اکادمیک و تجربه اداری اند، در نهادهای عمومی تعیین کرده است.

حقانی گفت که برکناری افراد ممکن است به بیکاری و مهاجرت آن‌ها منجر شود و تاکید کرد که طالبان نباید اجازه دهند که آن‌ها به خارج بروند. حقانی بدون اشاره به قدرت‌طلبی طالبان، گفت که این گروه «برای رضای خدا جهاد» کرده است.

وزیر داخله طالبان گفت که در صورت وجود مشکلات و کوتاهی‌ها، باید با نصیحت و راهنمایی برخورد کرد، نه با برکناری از وظیفه. او اشاره کرد که «افراد ما همه در حالت احتیاط فعال هستند؛ می‌آیند، حاضری امضا می‌کنند و می‌روند.»

او افزود در صورتی که طالبان کارمندان حکومت پیشین را از وظیفه برکنار کنند آن‌ها از دریافت معاش‌ محروم خواهند شد.

این مقام ارشد طالبان خطاب به وزرای طالبان گفت که وقتی طالبان آن‌ها را از جنگ و خون‌ریزی نجات داده‌‌اند، باید در زمینه کارشان نیز با صبر برخورد کنند. به گفته او، «این‌ها رعیت هستند. اگر ما مشکلات و کوتاهی‌های آن‌ها را دنبال کنیم، نشان‌دهنده ضعف ماست.»

طالبان در سه سال گذشته هزاران کارمند حکومت پیشین افغانستان را از کار برکنار کرده‌ و بسیاری از کادرهای دولت پیشین به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

زنان به‌طور کامل از نهادهای دولتی حذف و خانه‌نشین شده‌اند. هزاران سرباز و افسر سابق نیز به دلیل ترس از انتقام طالبان به کشورهای ایران و پاکستان مهاجرت کرده‌اند.

مطالب مرتبط