کار «عملی» پروژه معدن مس عینک لوگر آغاز شد

مقام‌های طالبان، دیپلماتان چینی در افغانستان و شرکت قراردادی چینی مس عینک (MCC) کار عملی استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر را طی مراسمی افتتاح کردند.

تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان گزارش داده که مراسم آغاز کار عملی این پروژه امروز چهارشنبه، 3 اسد با حضور سفیر چین در کابل، مقامات طالبان و مسوولان شرکت قراردادی در ولسوالی محمدآغه برگزار شده‌است.

عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی رییس‌الوزرای طالبان در این مراسم پروژه مس عینک را یکی از پروژه‌های مهم خوانده و نیز ادعا کرده که اکنون امنیت در افغانستان تامین است و زمینه هرگونه سرمایه‌گذاری فراهم است.

هدایت‌الله بدری؛ وزیر معادن و پترولیم در این مراسم گفته است که شرکت قرداردی مکلف است تا کارهای خود را بر بنیاد قرارداد انجام دهد.

او افزوده‌است: «مس عینک در سطح کشور بزرگ‌ترین معدن مس و در جهان دومین معدن مس است. قرارداد این معدن در سال ۲۰۰۸ میلادی در اداره پیشین با شرکت ام‌سی‌سی امضا شده بود که کار عملی آن به دلیل مشکلات مختلف آغاز نشد».

ژاو شینگ؛ سفیر چین در کابل نیز روابط اقتصادی میان طالبان و چین را در حال گسترش خوانده و افزوده که چین در هماهنگی با سازمان ملل متحد و برخی کشورهای دیگر در تلاش تامین ثبات و پیشرفت افغانستان است. او گفته که سال گذشته میان افغانستان و چین به ارزش یک میلیارد دالر دادوستد انجام شده است.

ژاو شینگ گفت: «آغاز کار جاده‌سازی مس عینک در راستای عملی‌سازی برنامه‌های آینده این پروژه بسیار مهم و برای کندن‌کاری مسیر را هموار می‌سازد و این یک گام اساسی در پروژه مس عینک است».

از سوی دیگر خیرالله خیرخواه؛ وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان حفاظت از اثرهای باستانی را در جریان کندن‌کاری این معدن مهم خوانده و تاکید کرده که هم از آثار تاریخی و هم از معادن در راستای «منافع مردم» می‌شود.

معدن مس عینک یکی از پروژه‌های بزرگ در کشور به شمار می‌رود که قرار داد آن در سال ۲۰۰۸ میان مسوولان حکومت وقت و شرکت چینی MCC به مدت ۳۰ سال به امضا رسیده بود و اما کار این پروژه به دلیل ناامنی‌ها آغاز نشد.

مسوولان در وزارت معادن و پترولیم گفته‌اند که همزمان با آغاز کار پروژه مس عینک قرار است حدود سه هزار تن به گونه مستقیم و به ده هزار تن دیگر به گونه غیر مستقیم فرصت های شغلی را برگزار می‌کند.

مطالب مرتبط