توافق ترکمنستان و پاکستان درباره پروژه تاپی

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که این کشور و ترکمنستان درباره پروژه تاپی توافق کرده‌اند.

بربنیاد گزارش رسانه‌های پاکستانی، این کشور و ترکمنستان روز چهارشنبه، ۳ اسد، توافق کردند که پروژه تاپی با مشارکت طالبان را فوری پی‌گیری کنند.

در گزارش رسانه‌های پاکستانی آمده که این توافق در پی دیدار مصدق ملک؛ وزیر نفت این کشور با رشید مرادوف؛ وزیر خارجه ترکمنستان صورت گرفته است.

پروژه خط‌ لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان و هند یا تاپی، از پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای است که به کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه ترکمنستان اجازه می‌دهد که گاز طبیعی را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال دهد.

اگرچه این پروژه در سال ۱۹۹۰ در نظر گرفته شد و در دسامبر ۲۰۱۰ به طور رسمی میان کشورهای ذینفع با آن موافقت شد؛ اما به دلیل نگرانی‌های امنیتی، چالش‌های تامین مالی و موانع دیگر، کار عملی آن تاکنون آغاز نشده است.

پروژه تاپی از «گالکینیش» دومین میدان گازی بزرگ جهان در آسیای مرکزی آغاز و به شهر فضیلکا هند در نزدیکی مرز این کشور با پاکستان ختم می‌شود.

اگر این پروژه اجرا شود، به ترکمنستان کمک خواهد کرد که سالانه حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری که مسافتی بالغ بر هزار و ۸۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد، تامین کند.

در این میان افغانستان نیز سالانه از مالیات و حق‌العبور انتقال این گاز از خاکش، میلیون‌ها دالر عواید به دست خواهد آورد.

در همین حال، وزیر نفت پاکستان در این دیدار گفته: «پروژه خط لوله تاپی هزینه انرژی را کاهش می‌دهد و می‌تواند رشد صنعتی، ایجاد شغل و توسعه اقتصادی را تقویت کند».

این در حالی است که رشید مرادوف؛ وزیر خارجه ترکمنستان روز سه‌شنبه، دوم اسد در یک سفر دو روزه وارد اسلام‌آباد شد.

مطالب مرتبط