هشدار چین درباره تقابل تسلیحاتی منطقه‌ای

وانگ یی؛ وزیر خارجه چین به فیلیپین هشدار داده است که استقرار موشک‌های میان‌برد امریکا در خاک این کشور می‌تواند به تنش‌های منطقه‌ای دامن بزند و یک مسابقه تسلیحاتی ایجاد کند.

براساس گزارش رویترز، وانگ یی؛ وزیر خارجه چین، روز جمعه، ۵ اسد در یک نشست خبری به فیلیپین هشدار داده است که استقرار موشک‌های میان‌برد امریکا در خاک این کشور می‌تواند به تنش‌های منطقه‌ای دامن بزند و یک مسابقه تسلیحاتی ایجاد کند.

او در یک نشست خبری در وینتیان، پایتخت لائوس، به انریکه مانالو؛ وزیر خارجه فیلیپین، خاطرنشان کرده که روابط چین و فیلیپین اکنون در یک دوراهی قرار دارد و گفت‌وگو و مشورت راه درستی است.

وزیر خارجه چین همچنین فیلیپین را مسئول بروز چالش‌ها در روابط دو کشور دانسته و آن کشور را متهم به نقض تعهد خود با بیجینگ کرده است.

وانگ‌ یی افزوده: «اگر فیلیپین سامانه موشکی میان‌برد امریکا را معرفی کند، باعث ایجاد تنش و تقابل در منطقه و آغاز مسابقه تسلیحاتی می‌شود که کاملاً با منافع و خواسته‌های مردم فیلیپین هم‌خوانی ندارد.»

امریکا در اوایل سال جاری میلادی سامانه موشکی تایفون خود را به عنوان بخشی از مانورهای نظامی مشترک با فیلیپین در آن کشور مستقر کرد، هرچند هنگام مانورها از آن استفاده عملی نشد.

چین و‌ فیلیپین در دریای چین جنوبی بر سر ذخایر نفتی مورد مناقشه در یک رویارویی قرار دارند.

مطالب مرتبط