دستور جدید وزارت امر به معروف طالبان به رسانه‌ها: از «کلمات ایرانی» کار نگیرید

مسوولان وزارت امر به معروف طالبان به مسوولان رسانه‌ها در افغانستان دستور داده‌اند تا پس از این واژه‌های «ایرانی» به کار نبرند و نیز به رهبر طالبان «احترام» بگزارند.

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، 14 سنبله گفتند که این موضوع طی نشستی از سوی مقام‌های وزارت امر به معروف طالبان به مسوولان رسانه‌ها گفته شده‌است. این مقام‎‌ها همچنین از رسانه‌ها خواسته تا پوشش اسلامی را در نظر داشته باشند و آن را رعایت کنند.

به نظر می‌رسد هدف مقام‌های وزارت امر به معروف طالبان از واژه‌های ایرانی، کلمات فارسی باشد که پیش از این نیز برخی مقامات طالبان آن را «ایرانی» خوانده بودند.

برخی افراد طالبان یا هواداران این گروه در بحث‌های تلویزیونی بر استفاده از کلمات فارسی مانند دانشگاه ایراد گرفته‌ و گفته‌اند که از معادل پشتوی آن پوهنتون استفاده شود.

طالبان پیش از این هم دستورالعمل‌هایی را برای رسانه‌ها به‌خصوص در مورد پوشش مجری‌های زن و مسایل دیگر از جمله برجسته کردن دست‌اوردهای این گروه صادر کرده بود.

این گروه همچنین با تسلط بر افغانستان، زبان فارسی را تابلوهای دانشگاه‌های بلخ، هرات و کاپیسا حذف کردند و کلمه پشتوی «پوهنتون» را جایگزین آن کردند.

تضادهای طالبان با زبان فارسی در حالی است که این گروه همواره ادعا کرده که «تبعیض و تعصب» در هیچ بخش را نمی‌پذیرد. حتا در همین قانون جدید امر به معروف طالبان بر جلوگیری از تبعیض زبانی، قومی و سمتی تاکید شده‌است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *