گزارش‌ها از تعلیق واکسین فلج کودکان؛

طالبان: تلاش می‌کنیم واکسین پولیو به صورت «مشروع» تطبیق شود

پس از نشر گزارش‌ها درباره تعلیق روند تطبیق واکسین فلج کودکان (پولیو) از سوی طالبان در افغانستان و تایید آن از سوی سازمان صحی جهان، وزارت صحت عامه طالبان این گزارش‌ها را رد کرد. این وزارت گفته که مورد رسمی برای تعلیق این روند وجود ندارد و وزارت صحت عامه تلاش می‌کند تا واکسین پولیو را با در نظر داشت «دیدگاه‌های تخنیکی و مشروع» تطبیق کند.

گزارش‌ها از تعلیق واکسیناسیون پولیس در افغانستان از سوی طالبان در چند روز گذشته منتشر شد و خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز دوشنبه، 26 سنبله به نقل از سازمان صحی جهان وابسته به سازمان ملل متحد گزارش داد که طالبان این برنامه را متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان به دلیل این که زنان تطبیق کننده واکسین پولیو «محرم شرعی» با خود نداشته‌اند، این روند را متوقف کرده‌اند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که جنجال‌ میان مقام‌های طالبان و سازمان صحی جهان درباره چگونگی تطبیق واکسین پولیو سبب این تعلیق شده است.

با این حال،‌ وزارت صحت عامه طالبان این گزارش‌ها را رد کرد و گفته که در برنامه واکسیناسیون پولیو چنین مشکلی وجود ندارد. شرافت زمان؛ سخنگوی این وزارت در بیانیه‌ای گفت: «در مورد منع تطبیق واکسیون پولیو کدام چیز رسمی یا کدام مشکلی وجود ندارد».

او ادعا کرده که وزارت صحت عامه این گروه تلاش می‌کند با «راهکار‌های مسلکی از بیماری‌های ساری جلوگیری کند» و واکسین پولیو را با در نظر داشت «دیدگاه‌های تخنیکی و مشروع» تطبیق کند تا در جامعه مثمر تمام شود.

سازمان جهانی صحت همواره بر تطبیق خانه به خانه واکسین پولیو تاکید کرده و گفته که این روش در مقایسه‌ با روش‌های دیگر موثرتر است؛ اما بر اساس گزارش‌ها، طالبان می‌خواهند که این کمپاین در مساجد تطبیق شود و مردم کودکان شان را برای دریافت واکسین به مساجد ببرند.

فرانس‌پرس به نقل از حامد جعفری؛ رییس برنامه محو فلج اطفال سازمان صحی جهان نوشته‌است: «ابتکار جهانی برای محو پولیو از مباحث اخیر در مورد تغییر پالیسی کمپاین واکسیناسیون از خانه به خانه به ساحه به ساحه در بخش‌های از افغانستان آگاهی دارد».

او افزوده که شرکا درجریان این بحث اند و دامنه و تاثیر هر گونه تغییر را در پالیسی کنونی درک می‌کنند.

این در حالی است که قرار بود در آغاز ماه سپتامبر کمپاین واکسین پولیو آغاز شود.

افغانستان و پاکستان، دو کشوری اند که پولیو هنوز هم از کودکان آن قربانی می‌گیرد. بر اساس اطلاعات سازمان صحی جهان در سال جاری میلادی تا اکنون در افغانستان ۱۸ و در پاکستان ۱۷ مورد ابتلا به پولیو گزارش شده است.

گفته شده که بیشترین موارد پولیو در ولایت قندهار ثبت شده است؛ جایی که طالبان اجازه نداده‌اند برنامه تطبیق واکسین این بیماری به صورت گسترده و خانه به خانه تطبیق شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *