رییس‌الوزرای طالبان از ملاها خواست درباره موضوعات اختلافی بحث نکنند

ملا حسن آخند؛ رییس‌الوزرای طالبان طی بیانیه‌ای از علمای دینی (ملاها) خواسته که از بحث در مورد موضوعات اختلافی و مواردی که سبب آنچه تفرقه در میان مردم خوانده، جلوگیری کنند.

در این بیانیه هشت ماده‌ای که امروز جمعه، ۳۰ سنبله از سوی ریاست‌الوزاری طالبان منتشر شده آمده که عالمان دینی برای رفع اختلافات موجود نباید از طریق منبر و رسانه‌ها صحبت کنند و با این روش،‌ از ایجاد تفرقه و فتنه در میان مردم خودداری کنند.

در بیانیه آمده است: علمای کرام از بحث‌ها و صحبت‌های که راه را برای بحث‌های اختلافی و مناظره‌ها هموار می‌سازد، سبب تشویش و ناآرامی‌های روانی مردم عام می‌شود جداً اجتناب ورزند.

بیانیه تاکید کرده که پس از این، عالمان دینی از طریق منابر و رسانه‌ها تنها مسایلی را بیان کنند که به نفع مردم باشد و همچنان اتفاق و اتحاد در میان شهروندان کشور را تقویت کند.

ریاست الوزرای حکومت طالبان همچنان از استادان و طرفداران اهل تصوف خواسته که از هرگونه اظهار نظر این مورد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند. به گفتۀ طالبان، این موضوع نیازمند بحث‌های زیاد است.

حکومت طالبان از مسوولان مدارس و رسانه‌ها خواسته است آنعده عالمان دینی که به گفته آنان، اختلافات را دامن می‌زنند، خرافات را ترویج می‌کنند و با شک و فتنه در میان مردم، می‌خواهند عقده‌گشایی کنند، به نشست‌های رسمی شان دعوت نکنند.

این در حالی است که شماری از عالمان دینی همواره از سیاست‌های حکومت طالبان به ویژه ادامه محرومیت تحصیل دختران انتقاد کرده و خواستار بازگشایی مکاتب در افغانستان شدند.

پس از این، انتقادها، اخیراً یک وزیر کلیدی حکومت طالبان به عالمان دینی هشدار داد که در مقابل حکومت این گروه در موضوعات جنجال‌برانگیز بغاوت نکنند.

پس از آن که ندا محمد ندیم ماه پیش گفت که در مورد تحصیل دختران ملاهای این گروه هنوز مصروف تحقیق اند و اگر کسی می‌گوید چنین موضوع در شریعت وجود دارد، حاضر است با او بحث کند، ده‌ها تن از عالمان دینی به صورت صریح در رسانه‌ها و منابر گفتند که حاضر اند با مقام‌های طالبان در این باره گفتگو و مناظره کنند.

وزیر تحصیلات عالی طالبان با گذشت چندین هفته به این درخواست‌ها پاسخ نداد و این تازه‌ترین اقدام طالبان برای سرکوب انتقادها و اعتراض‌های عالمان دین و حتا اعضایش، از محرومیت دختران از آموزش و تحصیل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *