مستند «لبه تیز صلح» درباره افغانستان در نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل نمایش داده می‌شود

مستند «لبه تیز صلح» درباره چهار زن مذاکره‌کننده افغان با طالبان که توسط رویا سادات کارگردانی شده امروز دوشنبه، 2 میزان در نشستی با حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک نمایش داده می‌شود.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت درباره وضعیت زنان در افغانستان تحت کنترل طالبان صحبت خواهد کرد.

نمایندگی‌های ایرلند، اندونزیا، سویس و قطر، با مشارکت مجمع زنان افغانستان، میزبان این جلسه هستند و ریاست نشست امروز را مارگوت والستروم؛ وزیر امور خارجه سابق سوئد برعهده دارد.

مستند درباره فاطمه گیلانی، فوزیه کوفی، حبیبه سرابی و شریفه زرمتی است که در ترکیب هیأت دولت پیشین افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۰ برای مذاکرات صلح به دوحه قطر رفته و رو در رو باطالبان مذاکره کردند. آنان در باره تجربه خود از گفتگو با نمایندگان طالبان صحبت می‌کنند.

آنان در این مستند همچنین بر اتحاد افغان‌ها، حقوق بشر، صلح دایمی و چگونگی گفتگوهای صلح دوحه صحبت می‌کنند؛ گفتگوهایی که به نتیجه مطلوب نرسید.

مستند «لبه تیز صلح» ساخته رویا سادات با حمایت بنیاد هاینریش بل آلمان ساخته شده است بخشی از یک مستند طولانی‌تر است که «خانه فیلم رویا» و استودیوی «میرا» می‌سازند.

هیئت طالبان در زمان گفتگوهای صلح با امریکا اطمینان می‌داد که رفتاری متفاوت با دوره اول حکومت شان با زنان در پیش خواهند گرفت؛ وعده‌ای که با سقوط افغانستان به دست این گروه بر عکس شد و طالبان حتا سیاست‌هایی بدتر از دوره اول شان در برابر زنان در دست اجرا گرفتند.

مطالب مرتبط