حمایت بیش از ۲۰ کشور از طرح شکایت علیه طالبان در دادگاه لاهه

به دنبال اعلام چهار کشور آلمان، استرالیا، هالند و کانادا در مورد ثبت شکایت علیه طالبان در دادگاه بین‌المللی کیفری، بیش از ۲۰ کشور دیگر از این اقدام حمایت کرده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که بیش از ۲۰ کشور جهان امروز پنج‌شنبه، ۵ میزان، با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که افغانستان تحت حاکمیت طالبان براساس قوانین بین‌المللی، مسئول نقض دوام‌دار و برنامه‌ریزی شده تعهدات کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان است.

براساس این گزارش، آنان تأکید کرده‌اند که از نظر سیاسی طالبان را به‌عنوان رهبران قانونی مردم افغانستان به‌رسمیت نمی شناسند.

در بیانیه این کشورها آمده: «ما نقض‌های فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه تبعیض جنسیتی علیه زنان و دختران را محکوم می‌کنیم.»

در این گزارش نامی از کشورها برده نشده است.

طالبان اظهارات برخی از نمایندگان کشورها در مورد «تبعیض جنسیتی» از سوی این گروه را «پوچ» خوانده‌اند.

حمدالله فطرت؛ معاون سخنگوی طالبان، با نشر بیانیه‌ای در ایکس مدعی شده که حقوق بشر از سوی این گروه محفوظ است و هیچ‌کسی با تبعیض روبه‌رو نشده است.

فطرت افزوده: «متأسفانه تلاش می‌شود تا از زبان چند زن فراری افغان علیه [طالبان] تبلیغ شود و وضعیت را نادرست معرفی کنند.»

روز گذشته وزیران خارجه آلمان، استرالیا، کانادا و هالند اعلام کرده بودند که به دلیل «تبعیض جنسیتی و نقض حقوق زنان از سوی طالبان» علیه این گروه در دادگاه لاهه شکایت ثبت می‌کنند.

این در حالی است پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر نیز این اقدام را مسیری برای تأمین عدالت در مورد نقض حقوق بشر توسط طالبان خوانده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *