سه مورد جدید بیماری پولیو در قندهار و هلمند شناسایی شد

سازمان صحی جهان از شناسایی سه مورد جدید بیماری فلج اطفال (پولیو) در میان کودکان در افغانستان خبر داده است. دو مورد این بیماری در ولایت قندهار شناسایی شده؛ جایی که طالبان واکسین پولیو را در آن به طور کامل ممنوع کرده‌اند.

سازمان صحی جهان امروز چهارشنبه، 11 میزان در بیانیه‌ای گفته‌است که از میان واقعات جدید پولیو دو مورد در ولسوالی‌های میوند و غورک ولایت قندهار و یک مورد در ولسوالی نهر‌سراج ولایت هلمند شناسایی شده است.

در بیانیه این سازمان آمده که در سال جاری در ۲۲ مورد بیماری فلج کودکان در افغانستان ثبت شده است و در پاکستان نیز کودکان مبتلا به آن به 24 تن رسیده اند.

این سازمان گفته که سه مورد جدید در ایالت‌های بلوچستان، خیبرپختون‌خوا و سند پاکستان نیز شناسایی شده است.

افزایش این بیماری در میان کودکان در حالی است که طالبان هرگونه واکسین محو پولیو در افغانستان را ممنوع کرده‌اند. قندهار پس از حاکمیت طالبان در افغانستان بیشترین کودکان مبتلا به پولیو را داشته است چون از اوایل محدودیت‌های شدیدی در واکسیناسیون در این ولایت وضع شده بود و اخیراً به طور کامل ممنوع شد.

مقام‌های سازمان صحی جهان پیشتر گفته بودند که طالبان به دلیل نگرانی‌های امنیتی و از این که محل بود و باش اعضایش افشا شود، کمپاین خانه به خانه واکسین فلج کودکان را که موثرترین راه برای تطبیق سراسری آن است، ممنوع کرده‌اند.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهای جهان هستند که همه ساله ده‌ها واقعه پولیو در آن‌ها گزارش می‌شود؛ هرچند در سال جاری برخی کشورها و مناطق جنگ‌زده دیگر مانند غزه نیز شاهد مواردی از فلج کودکان بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *