مارک میلی: خروج از افغانستان با کاستی‌های استراتژیک همراه بود

مارک میلی؛ رییس پیشین ستاد ارتش امریکا می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با نارسایی‌های سیاسی و استراتژیک همراه بود.

آقای میلی روز چهارشنبه، 11 میزان در نشستی در کالج پرینستو امریکا گفت که ۲۰ سال برای امریکا و متحدانش در افغانستان فرصت خوبی بود، اما در نهایت طالبان افغانستان را تصرف کرد. او فزود: «به نظر من این ۲۰ سال بسیار طولانی و خوب بود، اما در نهایت طالبان پایتخت را اشغال کردند و کل کشور را گرفتند».

این جنرال بازنشسته امریکایی کاستی‌های سیاسی و راهبردی در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را پذیرفت و افزود که تجربیات امریکا در افغانستان درس‌های زیادی دارد. به گفته او، سال‌ها طول می‌کشد تا مورخان بتوانند این درس‌ها و سایر نکات را استخراج کنند.

میلی همچنین بیان کرد که یکی از اشتباهات بزرگ امریکا این بود که در اوایل سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ نتوانستند اسامه بن لادن را دستگیر کنند؛ با اینکه نیروها به شدت به او نزدیک بودند.

او به کاستی‌های توافق بن نیز اشاره کرد و گفت که عدم تسلط نیروهای امریکایی بر زبان‌های محلی یک ضعف بزرگ دیگر بود که طالبان از آن در مناطق روستایی سوءاستفاده کردند.او اضافه کرد: «امریکا به طور کامل نمی‌دانست که در صحنه چه می‌گذرد».

خروج پر هرج و مرج امریکا از افغانستان که سقوط این کشور به دست طالبان منجر شد، پیش از این مورد انتقاد سیاست‌گران و کارشناسان نظامی امریکایی بوده است؛ اما دولت بایدن از این خروج دفاع کرده‌است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *