سازمان ملل: طالبان به دنبال حذف سیستماتیک زنان از جامعه افغانستان اند

بخش زنان سازمان ملل متحد در گزارش گفته‌است که طالبان در برنامه دقیق و طراحی‌شده، قصد دارند زنان و جامعه مدنی را به‌طور سیستماتیک از جامعه حذف کنند.

این نهاد امروز پنج‌شنبه، ۱۲ میزان در گزارشی گفته‌است که افغانستان اکنون با «بحران بی‌سابقه حقوق زنان» مواجه است و طالبان به‌طور خاص فعالان حقوق زن را مورد حمله قرار می‌دهند.

 این گزارش نشان‌دهنده بحران عمیقی است که زنان و دختران افغانستان در زیر حاکمیت طالبان با آن مواجه هستند. در عین حال این گزارش بر استقامت فوق‌العاده سازمان‌های زنان‌محور که برای حفظ حقوق زنان تلاش می‌کنند، تاکید می‌کند.

براساس این گزارش، سیاست‌ها و حملات طالبان به حقوق زنان و دختران منجر به افزایش آمار خودکشی در میان این قشر شده است. این سازمان همچنان تأکید کرده که گروه طالبان محدودیت‌های شدیدی بر نهادهای حامی زنان اعمال کرده و همواره تجمعات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز زنان را سرکوب کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که طالبان به‌طور سیستماتیک و هدفمند زنان را از جامعه و حضور در مکان‌های عمومی حذف کرده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل خاطرنشان کرده است: «سرکوب سیستماتیک حقوق زنان و دختران، بازداشت‌های خودسرانه و تهدیدات علیه فعالان، منجر به ناتوانی بسیاری از سازمان‌ها در ارایه خدمات حیاتی شده است».

با این حال، این سازمان بر مبارزه و مقاومت زنان علیه طالبان تأکید کرده و افزوده که در همکاری با چندین نهاد حامی حقوق زنان به توانمندسازی زنان در افغانستان ادامه می‌دهد.

گزارش این سازمان از جامعه جهانی خواسته که برای لغو سیاست‌های طالبان علیه زنان اقدام کنند و تاکید کرده که بحران بشردوستانه و بحران حقوق زنان در افغانستان به شدت به هم پیوسته‌اند و باید به‌طور همزمان مورد رسیدگی قرار گیرند.

این سازمان  خواستار تامین مالی پایدار و انعطاف‌پذیر برای سازمان‌های زنان و مشارکت فعال زنان کشور در شکل‌دادن به آینده کشورشان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *