ششمین نشست فرمت مسکو با درخواست آزادسازی دارایی‌های بانکی افغانستان و مقابله با تروریزم آغاز شد

ششمین نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان با سخنان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در شهر مسکو، پایتخت آغاز شد. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان هم در این نشست حضور دارد.

ششمین نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان امروز جمعه، ۱۳ میزان در شهر مسکو، پایتخت روسیه آغاز شده است. سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه در این نشست گفت: «واشنگتن ضمن اعلام حمایت از افغان‌ها، در واقع توسعه افغانستان را محدود و فشار تحریم‌ها را حفظ می‌کند.»

او افزود: «ما از غرب می‌خواهیم که در بازسازی افغانستان پس از جنگ شرکت کند، تحریم‌ها را لغو کند و دارایی‌های افغانستان را بازگرداند.»

آقای لاوروف گفت: «افغانستان هنوز مشکلات بی‌شماری دارد و روسیه به طور پیوسته برای حل این مشکلات کار می‌کند.»

او تاکید کرد که این کشور به همین منظور فرمت مسکو و سازوکارهای نشست‌های کشورهای همسایه را توسعه می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که گروه‌های مختلف تروریستی هنوز در افغانستان حضور دارند و به خارج از این کشور حملاتی را انجام می‌دهد.

او همچنین خواهان کمک به افغانستان در مبارزه با تروریزم شد.

لاوروف افزود: «مسکو طرفدار گفتگوی عمل گرایانه با کابل است.»

وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «ما معتقدیم که باید گفتگوی عمل‌گرایانه با طالبان حفظ شود، تعامل سازنده با شرکای افغان، منافع امنیتی و توسعه اقتصادی منطقه و همچنین اهداف هماهنگی ملی بین‌الافغانی را تامین می‌کند.»

او همچنین گفت که روسیه از اقدامات طالبان برای توقف تهدیدات تروریستی در منطقه حمایت می‌کند.

حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی روسیه 

در همین حال، الکساندر بورتنیکوف، رییس امنیت ملی روسیه FSB گفته است که روسیه در حال تکمیل بررسی موضوع حذف جنبش طالبان از لیست سازمان‌های تروریستی است.

بورتنیکوف روز جمعه در پنجاه و پنجمین نشست شورای رؤسای آژانس‌های امنیتی و خدمات ویژه کشورهای مستقل مشترک المنافع (SORB) گفت: «روسیه در حال تکمیل کار خود بر روی موضوع حذف جنبش طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی است.

وی خاطرنشان کرد که اقدامات مقامات افغانستان “با هدف برقراری نظم و حفظ ثبات” در کشور است.

وی افزود: ما معتقدیم که ایجاد همکاری عملگرایانه بین سرویس های اطلاعاتی مورد علاقه دوجانبه است. اول از همه، این به مقابله با سازمان های تروریستی بین المللی (سازمان های تروریستی بین المللی – IF)، قاچاق مواد مخدر و قاچاق سلاح مربوط می شود.

به گفته بورتنیکوف، سرویس‌های ویژه به آمادگی طالبان برای مبارزه با شاخه خطرناک افغانستان داعش – ولایت خراسان اشاره می‌کنند که همچنان از حمایت منابع غربی برخوردار می‌شود که از توانایی‌های گروه تروریستی در اقدامات خرابکارانه تحت پرچم‌های دروغین در قلمرو ما استفاده می‌کند.

پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه، گفته بود که این جنبش در حال حاضر دولت افغانستان است، روابط با آن‌ها باید بر اساس واقعیت ایجاد شود.

نشست فرمت مسکو با حضور نمایندگان روسیه، ایران، پاکستان، چین، هند، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و طالبان برگزار شده است.

در همین حال، ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ روسیه پیش از این گفته بود که تقویت روند «آشتی ملی» و گسترش تعامل کشورهای منطقه با طالبان در زمینه‌هایی سیاسی، اقتصادی و مبارزه با تروریزم و مواد مخدر، از اولویت‌های اصلی این نشست است.

قرار است در حاشیه‌ این نشست امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان با سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه‌ روسیه نیز دیدار و گفتگو کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *