یک‌سالگی حمله حماس؛ تشدید تدابیر امنیتی در اسراییل

در آستانه یک‌ سالگی حمله تاریخی حماس بر اسراییل، ارتش این رژیم اعلام کرده است که تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده است.

همزمان با یک‌ سالگی حمله حماس به اسراییل، ارتش این رژیم می‌گوید که در آستانه سالگرد حمله حماس در هفتم اکتبر، نیروهای آن کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

این اعلام آماده‌باش در حالی است که درگیری میان نیروهای اسراییل و حزب‌الله لبنان تشدید شده است و مقام‌های اسراییل هم از آماده شدن آن کشور برای حمله تلافی‌جویانه به ایران خبر می‌دهند.

دنیل هاگاری؛ سخنگوی ارتش رژیم اسراییل در آستانه سالگرد حملات هفت اکتبر با اشاره به احتمال وقوع حملاتی در این روز گفت: «ما با افزایش نیروهای‌مان برای این سالگرد آماده می‌شویم.»

در جریان حملات حماس در هفتم اکتبر ۲۰۰۳ به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۱ نفر هم به اسارت گرفته شدند.

اسراییل بر سر موجودیت خود می‌جنگد

در همین حال، نشریه «فارن افرز» با نشر تحلیلی با اشاره به عملکرد اشتباه کابینه افراط‌گرای بنیامین نتانیاهو در حمله غیرقانونی به غزه و افزایش تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه تاکید کرد: عملیات ضد اسراییلی طوفان الاقصی در ۷ اکتبر و رویکردهای غیرصحیح سیاسی و بین المللی اسراییل در پاسخ به آن، شرایط این رژیم را به سال‌های نخستین تاسیس آن و تلاش برای حفظ موجودیتش بازگرداند.

این رسانه امریکایی با اشاره به اشتباه بودن رویکرد اسراییل در مواجهه با عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکید کرد: «رهبران اسرائیل باید با امریکا و ناتو در مورد ماهیت جنگ و چگونگی به راه انداختن آن علیه حماس به تفاهم رسیده و خود را به یک فرایند دیپلماتیک با هدف ایجاد یک راه حل عادلانه و واقع بینانه برای مناقشه اسرائیل و فلسطین ملزم می کردند.»

این رسانه افزود: «کابینه نخست وزیر اسراییل، راه دیگری را انتخاب و بدون مشروعیت بین المللی، پشتوانه دیپلماتیک یا حتی دارا بودن یک استراتژی جامع، جنگ را در غزه آغاز کرد. اسرائیلی‌ها بدون تعیین اهداف سیاسی روشن و دست‌یافتنی و بدون داشتن یک تئوری و راهبرد مشخص برای پیروزی، حملات نظامی بزرگی را در غزه اعمال کردند.»

این تحلیل با تاکید بر این که اسراییل با غفلت از مشخص کردن زمینه‌های منطقه‌ای و جهانی این جنگ روز به روز در باتلاق غزه بیشتر فرومی‌رود، گفت: «این جنگ اسراییل را منزوی کرده، به اقتصاد آن لطمه زده، نخبگان آن را فراری داده و زندگی در اسراییل (سرزمین‌های اشغالی) را غیرقابل تحمل کرده است.»

در بخشی از این تحلیل آمده: «جنگ اسرائیل در غزه از نظر بسیاری در سراسر جهان وحشیانه و بی رحمانه و در واقع نبردی ناعادلانه بین یک جالوت اسرائیلی و یک داوود فلسطینی است. کمتر کسی آن را از منشور تهدید علیه ارزش‌های غربی می‌بیند.»

فارن افرز در ادامه با اشاره به افزایش شرایط بحرانی در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری افزود: «این در حالی است که تسلط سیاستمداران راست افراطی در اسرائیل و حمله شهرک نشینان افراط گرا به غیرنظامیان در کرانه باختری موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی را به خطر انداخته و خطر وقوع انتفاضه سوم را به همراه دارد.»

این تحلیل آنچه در اکتبر سال گذشته آغاز شد را یک رویداد چند بُعدی توصیف کرد که دامنه آن از هر چیزی که تاکنون در قرن بیست و یکم اتفاق افتاده بزرگتر است.

فارن افرز در پایان این تحلیل گفته: «درگیری‌های یک سال اخیر در خاورمیانه پایان عصر طلایی پنج دهه‌ای اسرائیل و همچنین پایان دوران طلایی هشت دهه‌ای یهودیان است که با تبلیغ درباره هولوکاست (کشتار یهودیان در آلمان نازی)، یهودی ستیزی را مهار و سرکوب کرده بودند. اسرائیلی‌ها جنگی را به راه انداخته‌اند که از سال ۱۹۴۸ تاکنون چنین جنگی را انجام نداده‌اند. با افزایش نفرت از اسرائیلی‌ها، دیاسپورای یهودیان (یهودیان دور از وطن) نیز بیشتر شده و این رویدادی است که مانند آن پس از هولوکاست رخ نداده بود.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *