کمک 31 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به بخش صحت افغانستان

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۱۶ میلیون یورو از طریق سازمان صحی جهان و ۱۵ میلیون یورو از طریق دفتر جمعیت سازمان ملل متحد به هدف بهبود خدمات صحی به افغانستان کمک کرده‌است.

اتحادیه اروپا امروز پنج‌شنبه، ۳ عقرب در بیانیه‌ای گفته که این کمک‌ را برای بهبود خدمات درمان بیماری‌های غیرساری، از جمله سرطان و گسترش خدمات در بخش‌های صحت باروری، نسایی و ولادی، نوزادان، صحت طفل و نوجوانان اختصاص داده است.

بیانیه افزوده که افغانستان در ارایه خدمات اولیه‌ صحی، به‌ویژه برای زنان، جوانان و کسانی‌ که در مناطق محروم زندگی می‌کنند با چالش‌های جدی روبه‌ور است. در بیانیه آمده‌است: «خدمات اولیه‌ صحی تنها در اختیار ده درصد زنان قرار دارد. نرخ مرگ‌ومیر مادران، اطفال و نوزادان در میان بالاترین میزان مرگ‌ومیر جهان باقی مانده است. در هر دو ساعت یک مادر به‌دلیل عوارض قابل پیش‌گیری مربوط به صحت باروری و ولادی، جان خود را از دست می‌دهد و بیست‌وپنج درصد شهروندان افغانستان در مناطق صعب‌العبور و محروم زندگی می‌کنند».

اتحادیه اروپا در ادامه گفته که افغانستان با افزایش بیماری‌های غیرساری مواجه است که تقریبا پنجاه درصد از کل مرگ‌ومیر در این کشور را تشکیل می‌دهد که نیمی آن زنان هستند. به گفته اتحادیه اروپا این چالش‌ها همراه با منابع مالی محدود و کمبود متخصصان صحی آموزش‌دیده، فشار بیشتری را بر سیستم شکننده‌ صحی در کشور وارد می‌کند و بر دسترسی و کیفیت خدمات تأثیر می‌گذارد.

اتحادیه اروپا گفته است که برای پاسخ‌دهی به این مشکلات و دسترسی مردم افغانستان به خدمات صحی بهتر، با سازمان صحی جهان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همکاری کرده است.

ویرونیکا باسکوویک پوهر؛ سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است این حمایت مالی تضمین می‌کند که مراقبت‌های صحی به افرادی که بیشتر به آن نیازمند هستند، برسد و حوزه‌های حیاتی مانند صحت باروری، مراقبت از مادر و نوزاد، و مبارزه با بیماری‌های مزمن در اولویت قرار گیرند.

او افزوده است: «ما به این باور هستیم که با همکاری مستمر، مبتنی بر اعتماد، شفافیت و مشارکت، می‌توانیم تأثیر پایداری برصحت و رفاه آسیب‌پذیرترین قشر افغانستان، به‌ویژه زنان و اطفال بگذاریم».

ایدوین سینزا سلوادور؛ نماینده‌ سازمان صحی جهان نیز گفته است که با کمک جدید مالی این نهاد قادر خواهد بود تا دسترسی به مراقبت‌های صحی با کیفیت بالا را برای بیماری‌های غیرساری، از جمله سرطان در هفت ولایت افغانستان افزایش دهد. به گفته او، این نهاد از دسترسی زنان و مردان در افغانستان، به‌ویژه در مناطق دورافتاده و محروم به خدمات صحی ضروری اطمینان حاصل خواهد کرد.

کوابینا آسانتی انتیامو؛ نماینده‌ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفته است که آنان با این کمک به بیش از نیم‌میلیون نفر از جمعیت افغانستان دسترسی خواهند یافت و خدمات صحی جامعه‌محور را تقویت خواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *