انتقاد دبیرکل سازمان ملل از اسرائیل و اخلال سخنرانی نتانیاهو از سوی بستگان گروگان‌ها

در پی تشدید حملات اسرائیل بر نوار غزه، مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که آنتونیو گوترش؛ دبیر کل این سازمان از میزان هولناک مرگ‌ومیر، مجروحان و ویرانی‌ها در شمال غزه شوکه شده‌است. همزمان شماری از بستگان قربانیان و گروگان‌های اسرائیلی در حمله حماس، سخنرانی بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر این رژیم را که به مناسبت یک سالگی حمله حماس ایراد می‌کرد، قطع کردند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل امروز یکشنبه، 6 عقرب در بیانیه‌ای گفته‌است که آقای گوترش از میزان هولناک مرگ‌ومیر، مجروحان و خرابی‌ها در شمال غزه شوکه شده‌است. این در حالی است که در چند هفته اخیر اسرائیل حملات بر شمال نوار غزه و بمباردمان مکرر این منطقه را به هدف «جلوگیری از سازماندهی مجدد حماس» تشدید کرده‌است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته است که وضعیت غیرقابل تحمل غیرنظامیان فلسطینی که در شمال غزه گرفتار شده‌اند، بسیار نگران‌‌کننده است.

او افزود‌ه‌است: «دبیرکل از میزان هولناک مرگ‌ومیر، مجروحان، تخریب در شمال غزه، غیرنظامیانی که در زیر آوار گیر افتاده‌اند، بیماران و مجروحانی که به خدمات صحی حیاتی دسترسی ندارند و همچنین خانواده‌هایی که بدون غذا و سرپناه هستند، شوکه شده است».

پیشتر اسرائیل اعلام کرده بود که ورود آنتونیو گوترش به سرزمین‌های تحت اشغال این رژیم را به دلیل این که حمله ایران به اسرائیل را «صریحاً محکوم نکرده» ممنوع کرده‌است.

از حمله هفتم اکتوبر حماس به مناطق تحت اشغال اسرائیل بیش از یک سال گذشته است. در این حمله، بر اساس آمار اسرائیل دست‌کم 1200 تن کشته و شماری گروگان گرفته شدند و به دنبال آن حملات اسرائیل بر نوار غزه آغاز شد که بیش از 42 هزار کشته برجا گذاشت؛ اما گروگان‌ها همچنان آزاد نشدند و شماری از آن‌ها در حملات اسرائیل به مقرهای حماس کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل که امروز در سالگرد حمله حماس بر بنیاد تقویم عبری، سخنرانی می‌کرد مورد انتقاد شماری از شرکت کنندگان که از بستگان گروگان‌ها و قربانیان حمله حماس اند، قرار گرفت.

آن‌ها با فریاد سخنرانی بنیامین نتانیاهو را قطع کردند و یکی از بازماندگان این حمله با فریاد «پدر من کشته شد» و «هیچ توجهی به بازماندگان نمی‌شود» از رویکرد اسرائیل انتقاد کرد. در ویدیوهای جریان این سخنرانی دیده می‌شود که یکی از حاضران با فریاد معترضان را «گستاخ» می‌خواند.

این در حالی است که فشار عمومی و دیپلماتیک بر دولت نتانیاهو برای رسیدن به توافقی برای آزاد شدن گروگان‌های حماس افزایش یافته است.

خانواده‌های گروگان‌ها و چند رهبر غربی از دولت اسرائیل خواسته‌اند پس از کشته شدن یحیی سنوار؛ رهبر حماس به توافقی برای آزادی گروگان‌ها برسد.

اسرائیل پیشتر یحیی سنوار را عمده‌ترین مانع در برابر توافق برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه می‌خواند؛ اما پس از کشته‌شدن او نیز گفته که جنگ با حماس را ادامه می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *